3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Webdesign |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30011 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vlecken Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Gedaan met play-pretend. Als eindopdracht maak je een website voor een échte klant - een site die up-to-standards is op het vlak van design, techniek, en usability. In de les oefenen we Photoshop, Dreamweaver en vooraal CSS. Na de lessen mag je jezelf dan ook volleerd webdesigner noemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een eenvoudige statische website ontwerpen, uitvoeren en beheren. En dit m.b.v. de programma's Dreamweaver en Photoshop.
- De student heeft grondige en praktische kennis van CSS (Cascading Style Sheets).
- De student kan een behoefte analyse maken voor een nieuwe of reeds bestaande website. De behoefte analyse kunnen omzetten naar een goede site structuur met bijhorende navigatie en termen.
- De student kan uitgebreide kennis van usability (gebruiksgemak) toepassen bij de analyse en het maken van een website.
- De student heeft een basisinzicht in goed design.
- De student kan een webproject van eender welke grootte sturen en begeleiden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Multimedia en informatica
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Vlot kunnen werken met PC. Een basiskennis van HTML, Dreamweaver, grafische technieken (Illustrator) en Photoshop
|
LEERINHOUDEN
|
- Usability: gebruiksgemak en navigatie.
- Schrijven voor het web.
- Photoshop: afbeeldingen webklaar maken, slicetool, kleurverloop (gradient tool), afgeronde hoeken, het "sheen" effect, lagen mengen (blend > multiply).
- CSS in Code view van Dreamweaver: een navigatiebalkje (scalable navigation), registratiebalkje (expandable rows), een kolom met afbeeldingen en tekst (creative floating), vakjes met afgeronde hoeken (indestructible boxes), en een complete pagina opmaak met twee kolommen (putting it all together: pretzel company website).
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
10,39
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
14,29
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
57
|
klokuren
|
74,03
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Productevaluatie: eindproject (20 punten): de student zoekt een firma, winkel of vereniging die nog geen website, of een slechte website heeft. De student maakt een nieuwe site die beantwoordt aan de eisen van de klant, én 'up-to-standards' is op vlak van techniek, design, en gebruiksgemak. De studenten plaatsen de site tijdelijk on-line onder hun eigen domeinnaam. Op het eind van het semester presenteren ze hun site in de klas, en geven daarbij uitleg over de 'work flow', 'site architecture', het gebruiksgemak, de opmerkingen van de klant, etc.
- Aanwezigheid tijdens de les is verplicht. Vanaf de derde ongewettigde afwezigheid krijgt de student 50 procent van de punten, vanaf de vierde afwezigheid wordt 80 procent afgehouden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Productevaluatie (20 punten): een nieuw (maar gelijkaardig) eindproject. Presentatie tijdens de tweede zit periode.
|
|
| |
|