|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als voorlichter moet je promotie maken voor een nieuwe beleidsmaatregel, bijv. voor afvalselectie of je regelt een evenement voor de vernieuwde sporthal of de bibliotheek. Of je moet de nieuwe ontwerpplannen voor de heraanleg van het dorpsplein voorstellen. Je zorgt dus voor inspraak en informatie. Uiteraard dat die taken gebonden zijn aan specifieke voorwaarden en strategieën. Dat is het onderwerp van deze cursus.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een overzicht maken van de voornaamste media die ter beschikking staan van de overheidsvoorlichter.
- De student kan de communicatiestrategieën van de overheid toepassen.
- De student beheerst de typische vaardigheden vereist voor de overheidsvoorlichter.
- De student kan omgaan met inspraaktechnieken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Situering en doelstellingen van overheidscommunicatie
-
Begrippen van interne - en externe communicatie bij de overheid
-
De communicatie van overheidsinstellingen op alle niveaus, van gemeentelijk tot Europees: strategieën en technieken.
-
Wettelijk kader: Wetgeving openbaarheid van Bestuur
-
E-government en overheidswebsites
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
25,64
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
16
|
lesuren
|
20,51
|
studietijd buiten contacturen:
|
41
|
klokuren
|
52,56
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges: Inleidende lessen over WOB en structuur overheid.
-
Aan de hand van concrete cases wordt in kleine groepjes de communicatieve aanpak onderzocht van bepaalde overheidsinstellingen. Dit onderzoek presenteren zij in de vorm van een paper en een presentatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
40% groepswerk paper en presentatie
60% examen
|