ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Social Profit Communicatie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30142
Academiejaar: 2007-2008
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Polders Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

Communicatieadviesbureaus krijgen regelmatig de opdracht om niet voor een merk of product, maar voor een concreet verkeers-, milieu- of gezondheidsprobleem een campagne uit te werken. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van een aantal strategieën en theorieën uit de voorlichtingssector en kies voor Social Profit Communicatie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan ivm een probleem de omgeving en de doelgroep analyseren.
  • De student kan een gedragsdeterminantenanalyse maken.
  • De student kan strategische modellen voor gedragsverandering toepasen op een concreet probleem.
  • De student kan dit allemaal in een campagneplan verwerken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

Kennis van de basisstrategieën van communicatie.


LEERINHOUDEN
  • De eigenheid van communicatie in de non-profitsector.
  • Probleemanalyse (omgevingsanalyse, doelgroepanalyse, gedragsdeterminantenanalyse)
  • Theorieën die interessant kunnen zijn bij het zoeken naar een strategie, boodschap en medium.
  • Fundraising.

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus aangevuld met eigen notities

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  13,75

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  10,00

vormen van groepsleren:

29

 lesuren

  36,25

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  37,50

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges en werkcolleges met leergesprekken
  • Zelfstudie
  • Externe gastsprekers
  • Groepswerk (of individueel in 2de zittijd)

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Kennis en inzicht in de geziene leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen (10 pt).
  • De andere 10 punten staan op de groepsopdrachten.

De evaluatie van deze cursus gebeurt voor een deel op permanente basis gedurende de oefensessies. Aanwezigheid tijdens de lessen is dus een absolute vereiste om te slagen.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,50

Tweede examenperiode
  • Kennis en inzicht in de geziene leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen (10 pt).
  • De andere 10 punten staan op het groeps- of individueel werk in 2de zittijd
 De student hermaakt alleen het onderdeel waarvoor hij niet geslaagd was in de eerste examenperiode.