|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als onderdeel van PR richt Public Affairs zich op de buitenwereld. Een organisatie of bedrijf wil de maatschappij om zich heen beïnvloeden: begrip opwekken bij omwonenden of milieugroepen, bij de Vlaamse overheid subsidies losweken voor een nieuwe investering, voorkomen van onnodige Europese wetten, waken over de publieke opinie, enz. Doelgerichte communicatie met de omgeving, de overheid en de pers is meer dan ooit noodzakelijk om de reputatie van je organisatie hoog te houden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Studenten hebben kennis van het belang van omgevingsrelaties en in het bijzonder van overheidsrelaties. Zij kennen de belangrijkste lobbyingtechnieken en strategieën.
-
Studenten zijn zich bewust van het toenemend belang voor bedrijven van de Europese Unie.
-
Studenten kunnen rond een issue de belangrijkste publieksgroepen in kaart brengen en de argumentatie analyseren.
-
Studenten kunnen voor een opgegeven issue van algemeen belang een PA-plan opstellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Sociale en economische structuren
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
In het vak Public Affairs wordt dieper ingegaan op de essentie van Public Relations: het onderhouden van relaties met cruciale doelgroepen zoals de overheid en de omgeving. Vaak betekent dit ook inspelen op de publieke opinie zodat de rol van de pers ter sprake komt.
-
De leerstof omvat een aantal typische technieken en strategieën. Verder wordt dit geïllustreerd aan de hand van enkele belangrijke issues en hun actoren (beroepsfederaties en overheidsinstellingen).
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
20,69
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
06,90
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
22,99
|
studietijd buiten contacturen:
|
39
|
klokuren
|
44,83
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges en gastlectoren
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
100 % schriftelijk examen in twee delen
-
eerste deel (60%) = kennis van syllabus en powerpointslides
-
tweede deel (40%) = PA-paper (20%) + het neerschrijven van een PA-nota gebaseerd op paper (20%)
-
Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
100 % schriftelijk examen
|