ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOUD - Onderdelen - Redactie 1: schrijven voor blad en krant
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00253
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: niet mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caluwé Karl
Frateur Wouter


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je bestudeert de stijl van verscheidene Vlaamse gedrukte media: De Morgen en Het laatste Nieuws, Milo en Flair, P-Magazine en Knack, ... Wat onderscheidt de ene krant van de andere, of wat is er typisch voor een vrouwenblad? Tegelijkertijd werk je aan een correcte taalbeheersing.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actie
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft inzicht in de Nederlandse zinsstructuren en kan veel voorkomende constructiefouten herkennen en verklaren
  • De student is in staat fouten tegen taalgebruik en zinsstructuur in de eigen tekst te herkennen en te verbeteren
  • De student is in staat stijlkenmerken in journalistieke teksten waar te nemen en te beschrijven
  • De student is in staat eenvoudige teksten te schrijven in een vlotte heldere taal
  • De student ontwikkelt het vermogen de eigen tekst kritisch te herwerken en de stijl ervan soepel te variëren
  • De student is vertrouwd met de belangrijkste Vlaamse dag- en weekbladen en heeft oog voor hun stijlverschillen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • Kennis van schriftelijke taalbeheersing op niveau secundair onderwijs en inzicht in elementaire bouwstenen van de Nederlandse zin
  • Vaardigheid in schrijven van eenvoudige zakelijke teksten op niveau secundair onderwijs
  • Attitudes : 
    • bereidheid tot het remediëren van taalgebruik en zinsbouw 
    • leergierigheid om zelfstandig te lezen en woordenschat uit te breiden
    • openheid en leergierigheid voor stijlvariaties
    • interesse in het volgen van Vlaamse gedrukte pers

  • LEERINHOUDEN
    • Dit opleidingsonderdeel hoort bij het studiedomein ' Redactie 1'
    • Facet ' Vlaamse gedrukte pers' (VGP) : observeren van de Vlaamse krant- en weekbladen in combinatie met eenvoudige schrijf- en stijloefeningen in functie van deze bladen
    • Facet 'Correct formuleren': consolideren van formuleervaardigheid en remediëren van enkele type-constructiefouten
    • Facet 'Woordenschat': woordenschatverrijking als autonome studie met betrekking tot redactionele terminologie en op basis van opgelegde lectuur

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursusonderdelen 'Correct formuleren' + oefeningen met klassikale verbetering.
    • L. Permentier: 'Stijlboek De Standaard' en cursusonderdeel 'Journalistieke genres' van de component 'Vlaamse gedrukte pers'
    • Opgelegde lectuur jounalistiek product elk jaar opnieuw te bepalen.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      12,20

    practicum en oefeningen:

    13

     lesuren

      15,85

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    56

     klokuren

      68,29

    Verdere toelichting:

    geen


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • permanente evaluatie volgens afspraken : VGP (10p)
    • juni-examen, dat bestaat uit:
      • Correct formuleren (10p)
      • Vlaamse gedrukte pers (observeren 20p en produceren 20p)
      • Woordenschat (10p)

    De examentijd bedraagt 3x50 minuten. Voor dit opleidingsonderdeel wordt het totaal van alle facetten (Vlaamse gedrukte pers, Woordenschat, Correct formuleren) als eindcijfer toegekend. Voor dit opleidingsonderdeel ben je geslaagd als het totaal van alle facetten samen hoger ligt of gelijk is aan 50%. Het eindcijfer wordt omgerekend naar 20.


    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     03,66

    Tweede examenperiode
    • Zelfde voorwaarden als bij eerste examenperiode zonder permanente evaluatie
      • VGP (observeren 20p + produceren 20p)
      • Correct formuleren (10p)
      • Woordenschat (10p)
    • De examentijd bedraagt 3x50 minuten