|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een nieuwsbericht is dé basis van de journalistiek Je bestudeert de opbouw van nieuwsberichten en op basis van persberichten ga je zelf aan de slag. Intussen wordt je spelling steeds nauwkeuriger.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO101 De student kan strategisch redeneren.
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actie
- JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student beheerst de spellingsregels en is in staat bij twijfel de juiste bronnen te raadplegen
- De student is in staat moeilijkere inhouden schriftelijk weer te geven in een vlot en helder Nederlands
- De student heeft inzicht in de opbouw van een tekst: alinea's, alineaverbanden en veel voorkomende tekstpatronen, en hij kan ook eigen teksten goed structureren
- De student is in staat krantenartikels vlug en efficiënt samen te vatten
- De student kan taalhandelingen in een tekst herkennen en benoemen. Hij is op die manier in staat een krantenartikel in de vorm van een commentaar samen te vatten
- De student is in staat bij een vrij strakke deadline een goed gestructureerd nieuwsbericht samen te stellen op basis van een persbericht
- De student kent en herkent de journalistieke genres
- De student beschikt over een basiswoordenschat die hem in staat stelt de actualiteit rond algemeenmaatschappelijke thema's zonder veel moeilijkheden te volgen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Kennis van spellingsregels en regels schriftelijk taalgebruik op niveau secundair onderwijs.
Bereidheid tot aandacht en zorg voor schriftelijk taalgebruik en spellingsnorm.
Vaardigheid in schrijven en samenvatten van eenvoudige zakelijke teksten op niveau secundair onderwijs.
Openheid en leergierigheid voor stijlvariaties.
Interesse in het lezen van eenvoudige krantenartikels.
Bereidheid tot zelfstandige lectuur en tot het uitbreiden van woordenschatkennis.
|
LEERINHOUDEN
|
- Dit opleidingsonderdeel hoort bij studiedomein 'Redactie 1'
- Facet 'Synthesetechniek' : korte indicatieve samenvatting (KIS)
- Facet 'Correct schrijven' : Spelling 2005 en werkwoordsvormen
- Facet 'Het nieuwsbericht' (NB)
- Facet 'Woordenschat' (WO) : woordenschatverrijking bij lectuur als autonoom studeren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Correct schrijven: cursusonderdeel + oefeningen
- Nieuwsbericht: cursusonderdeel Nieuwsbericht
- Synthesetechniek: cursusonderdeel Korte indicatieve Samenvatting
- J. De Schryver, A. Neyt: Handboek Spelling + Oefenboek 2005.
- Woordenschat: Hind Fraihi: Undercover in Klein-Marokko. Achter de gersloten deuren van de radicale islam. - Van Halewyck.
- Van Dale Groot Woordenboek voor hedendaags Nederlands (aanbevolen)
- Woordenlijst (Van Dale of WNT) 2005.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
08,33
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
14,58
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
72,92
|
Verdere toelichting:
geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie KIS + NB: (10p)
- Deelexamen in 5de lesweek- duur 2x50 minuten: Synthesetechniek (20p)
- Eén examenmoment 2x50 minuten, bestaande uit:
- Correct schrijven : januari-examen(20p)
- Nieuwsbericht : januari-examen (20p)
- Woordenschat : januari-examen (10p)
- Voor dit opleidingsonderdeel 'Nieuwsberichten schrijven' staat het facet 'Correct schrijven' apart. Je kan alleen slagen voor het hele opleidingsonderdeel, als je minstens 50% haalt op dit facet. Als je geen 50% haalt op het facet 'Correct schrijven', krijg je wel een overzetting voor de andere facetten (Synthesetechniek, Nieuwsbericht en Woordenschat) naar de tweede examenperiode als je daarop samen minstens 50% haalde. Het eindcijfer wordt omgerekend naar 20p.
- Als je afwezig bent op het deelexamen Synthesetechniek buiten de examenreeks, kan je dit alleen inhalen indien je je afwezigheid tijdig wettigt met een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretatriaat, een kopie ervan een de lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op het deelexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Er zijn twee examenmomenten in deze volgorde :
1) Syntheseoefening (20p) + woordenschat (10p): duur 2x50 minuten
2) Nieuwsbericht (20p) + correct schrijven (20p): duur: 2x50 minuten
Zelfde voorwaarden gelden als bij eerste examenperiode, maar zonder permanente evaluatie.
Voor dit opleidingsonderdeel 'Nieuwsberichten schrijven' staat het facet 'Correct schrijven' apart. Je kan alleen slagen voor het hele opleidingsonderdeel, als je minstens 50% haalt op dit facet.
Het eindcijfer wordt omgerekend naar 20p.
|