ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOUD - Onderdelen - Cijfers
  

Component behoort tot O.O.: Media: cijfers en letters
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00260
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Debandt Willy


 

KORTE OMSCHRIJVING
Hoe omgaan met cijfermateriaal? Tabellen, grafieken, percentages enz. kunnen begrijpen en interpreteren is een onmisbare vaardigheid voor de moderne  journalist. Je leert hier je alertheid en waakzaamheid toespitsen op deze soort informatie want met cijfers kan je ongeveer alles bewijzen. De basisbegrippen van de beschrijvende statistiek komen ook aan bod.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken.
  • De student kan de relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en gebruiken.
  • De student kan kritisch omgaan met het aangeboden cijfermateriaal

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties

Eindtermen lager onderwijs op gebied van rekenkunde

Nieuwsgierigheid en leergierigheid


LEERINHOUDEN
  • Algemeen statistische principes
  • Tabellen opstellen, lezen en kritisch interpreteren
  • Grafieken lezen en kritisch interpreteren
  • Statistische verwerking van gegevens (gebruik van percentages, berekening en interpretatie van centrale tendensen en spreidingsmaten zoals mediaan en gemiddelde)
  • Interpretatie van correlatiecoëffiënt
  • Indexen

STUDIEMATERIAAL
  • Geschreven cursus
  • Eigen notities
  • Oefeningen op Blackboard
  • Grafieken
  • Computerpresentaties

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

6

 lesuren

  19,23

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  19,23

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  06,41

studietijd buiten contacturen:

15.2

 klokuren

  48,72

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Indivuele porfolio met persartikelen (20% van de punten, waarvan 15% inhoud, 5% presentatie)
  • Schriftelijk examen (80% van de punten) met volgende evaluatiecriteria: de student moet aantonen dat hij de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
          • identificeren
          • begrijpen
          • oplossen
          • kritisch analyseren

Evaluatiecriteria portfolio (20% punten van 1ste zittijd):

1) Validiteit: tien persartikelen met een verifieerbare bron en publicatiedatum die binnen de grenzen van de opgelegde periode vallen
2) Presentatie: verzorgd, zonder taalfouten
3) Variatie: minstens vier verschillende bronnen, verschillende onderwerpen
4) Relevantie: de kritiek van de student moet terecht zijn
5) Inhoud: verzameling van tien verschillende artikelen uit de geschreven pers met statistisch materiaal dat een duidelijke fout bevat.
6) Vorm: elk artikel is op een A4-blad bevestigd (al dan niet elektronisch) met een korte commentaar  waarin de opgespoorde fout gehekeld wordt

7) Deadline: de portfolio wordt aan de lector overhandigd tijdens de laatste lesdag van de reeks lessen, conform de lessenplanning. Indien je afwezig bent die dag mag je toch je portfolio indienen als je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziekdag. De portfolio moet dan op het departementale secretariaat ingediend worden, op de eerste dag volgend de ziekteperiode gedekt door het attest.

Voor een portfolio dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0.

Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft ( we volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tem 97 van het OER)

Cijfers is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 06,41

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen (100% van de punten)
  • Evaluatiecriteria: idem 1ste zittijd + voorgelegde informatie kritisch kunnen benaderen
  • Cijfers is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.