|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Meteen vanaf het eerste jaar Journalistiek kiezen we resoluut voor praktijk. Aan het einde van ieder semester starten de projectweken. Tijdens deze twee periodes werk je in redactieverband aan een journalistiek product waarin alle vakken geïntegreerd worden. Zo merk je heel snel dat inhoudsvakken en journalistieke vaardigheden in de praktijk één organisch geheel vormen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO103 De student kan meertalig communiceren.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO206 De student kan teamgericht werken.
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
- JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten verkennen het medialandschap.
- De studenten volgen en duiden de actualiteit volgen.
- De studenten volgen het nieuws ook in de Engelstalige en Franstalige pers.
- De studenten kunnen hun conclusies mondeling en schriftelijk presenteren.
- De studenten kunnen in groep werken
- De studenten kunnen een blog aanmaken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- actualiteit : op de voet volgen
- medialandschap : verschillende kanalen bestuderen en vergelijken
|
STUDIEMATERIAAL
|
- kranten en tijdschriften
- journaals (radio en tv)
- duidingsprogramma's ( radio en tv)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
78
|
lesuren
|
100,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Algemene opdracht: 80 punten
Individueel (proces) 40 punten(begeleider)
Collectief ( dossier + presentatie) 40 punten (20/20) (begeleider/ jury)
Opdracht vreemde talen : 20 punten
Onvoldoende medewerking wordt gesanctioneerd ( zie projectbundel). Wie driemaal afwezig is bij de procesbegeleiding krijgt een 0. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Eindproduct en verdediging ( individueel). Procesbewaking is tijdens de vakantie niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld
|