ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOUS - Onderdelen - Journalistieke projectweken sem 2
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00262
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 56
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Elsen Greet


 

KORTE OMSCHRIJVING
Meteen vanaf het eerste jaar Journalistiek kiezen we resoluut voor praktijk. Aan het einde van ieder semester starten de projectweken. Tijdens deze twee periodes werk je in redactieverband aan een journalistiek product waarin alle vakken geïntegreerd worden. Zo merk je heel snel dat inhoudsvakken en journalistieke vaardigheden in de praktijk één organisch geheel vormen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student kan in functie van een bepaald journalistiek produkt  op een kritische manier informatie vinden en selecteren van een maatschappelijk probleem.
2. De student kan een  bepaald onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benaderen.
3. De studenten gaan de straat op en zoeken naar concrete situaties en feiten die een antwoord geven op hun vraagstellingen.
4. De studenten slagen er in om een journalistiek produkt op een eigen creatieve manier  volledig voor te bereiden.
5. De studenten kunnen hun bevindingen schriftelijk en mondeling  motiveren en verdedigen. 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

.Geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • actuele maatschappelijke problemen .

STUDIEMATERIAAL
  • voorbereidende individuele  oefeningen.
  • alle informatiekanalen.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

5

 lesuren

  06,85

vormen van groepsleren:

51

 lesuren

  69,86

studietijd buiten contacturen:

17

 klokuren

  23,29

Verdere toelichting:
  • oefening (individueel).
  • begeleid zelfstandig werken.
  • werken in groep.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Product + presentatie (collectief): 70 % (jury).
  •  Proces (individueel): 30 % (begeleider)
  •  Het product bestaat uit: een individueel logboek en een gezamenlijk rapport. Instructies: zie handleiding ‘Projectweken’.
  •  De procesevaluatie wordt door de begeleider opgevolgd. Zowel onvoldoende medewerking als ongewettigde afwezigheid worden gesanctioneerd (zie handleiding ‘Projectweken’). Wie driemaal afwezig is bij de procesbegeleiding krijgt een 0. Medische testen gelden niet als verzachtende omstandigheden.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemtvan een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefsstal die plagiaat hee; Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft: zie artikels 94 tot en met 97 van het OER.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Product + presentatie (individueel): 100 % (jury)
  • De opdracht is een nieuw onderwerp dat individueel uitgewerkt en gepresenteerd wordt.
  • Procesbewaking is tijdens de vakantie niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan , tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.