|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Meteen vanaf het eerste jaar Journalistiek kiezen we resoluut voor praktijk. Aan het einde van ieder semester starten de projectweken. Tijdens deze twee periodes werk je in redactieverband aan een journalistiek product waarin alle vakken geïntegreerd worden. Zo merk je heel snel dat inhoudsvakken en journalistieke vaardigheden in de praktijk één organisch geheel vormen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO206 De student kan teamgericht werken.
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan in functie van een bepaald journalistiek produkt op een kritische manier informatie vinden en selecteren van een maatschappelijk probleem. 2. De student kan een bepaald onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benaderen. 3. De studenten gaan de straat op en zoeken naar concrete situaties en feiten die een antwoord geven op hun vraagstellingen. 4. De studenten slagen er in om een journalistiek produkt op een eigen creatieve manier volledig voor te bereiden. 5. De studenten kunnen hun bevindingen schriftelijk en mondeling motiveren en verdedigen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
.Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- actuele maatschappelijke problemen .
|
STUDIEMATERIAAL
|
- voorbereidende individuele oefeningen.
- alle informatiekanalen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
5
|
lesuren
|
06,85
|
vormen van groepsleren:
|
51
|
lesuren
|
69,86
|
studietijd buiten contacturen:
|
17
|
klokuren
|
23,29
|
Verdere toelichting:
- oefening (individueel).
- begeleid zelfstandig werken.
- werken in groep.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Product + presentatie (collectief): 70 % (jury).
- Proces (individueel): 30 % (begeleider)
- Het product bestaat uit: een individueel logboek en een gezamenlijk rapport. Instructies: zie handleiding ‘Projectweken’.
- De procesevaluatie wordt door de begeleider opgevolgd. Zowel onvoldoende medewerking als ongewettigde afwezigheid worden gesanctioneerd (zie handleiding ‘Projectweken’). Wie driemaal afwezig is bij de procesbegeleiding krijgt een 0. Medische testen gelden niet als verzachtende omstandigheden.
- Als men uitspraken letterlijk overneemtvan een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefsstal die plagiaat hee; Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft: zie artikels 94 tot en met 97 van het OER.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Product + presentatie (individueel): 100 % (jury)
- De opdracht is een nieuw onderwerp dat individueel uitgewerkt en gepresenteerd wordt.
- Procesbewaking is tijdens de vakantie niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan , tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
|