|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De meest ingrijpende kracht in de moderne samenleving moet een stuk doorzichtiger worden voor jou. Krantenberichten over economie klinken niet langer vreemd en je doorziet vanaf nu de economisch-maatschappelijke verschijnselen, zowel nationaal als internationaal.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
- JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken
- De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends
- De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken
- De student kan zelfstandig werken
- De student is geïnteresseerd in het economisch leven in België, Europa en de wereld
- De studenten herkennen hun eigen betrokkenheid bij het economisch leven als consument, als werknemer, als communicatiemanager
- De student begrijpt het belang van een aantal economisch-maatschappelijke verschijnselen, ontwikkelingen en vraagstukken en kan deze analyseren en kritisch benaderen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen , maar wiskundige vorming is een must
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
wiskunde, de eindtermen van het secundair onderwijs
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding
- De consument
- De producent
- Markten en prijsvorming
- Evolutie van de Belgische economie en het nationaal inkomen
- Werkgelegenheid en arbeidsmarkt
- Geld, monetair beleid en inflatie
- Economische groei en conjunctuur
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek: DE VELDER S., DE CNUYDT I., Economie Vandaag 2007
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
lesuren
|
45,85
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
06,55
|
vormen van groepsleren:
|
12
|
lesuren
|
13,10
|
studietijd buiten contacturen:
|
29.6
|
klokuren
|
32,31
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen:
- januari-examen : 10 punten
- Juni-examen: 10 punten
Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen over de hele leerstof: 20 punten
Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen
|