|
|
Component behoort tot O.O.: |
Sociologie & Psychologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1JO16 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gemoets Ann Van Assche Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je bekijkt als journalist in spe de maatschappij als sociale realiteit en je ontdekt hoe de sociologie een verhelderend licht kan werpen op concrete maatschappelijke toestanden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student begrijpt dat het handelen van mensen sterk sociaal bepaald is.
- De student kent de invloed van structurende factoren zoals gender, klasse, en etniciteit op het menselijk handelen
- De student kan nieuwsberichten sociologisch duiden. Hij/zij ziet in dat de sociale werkelijkheid zoals ze naar voor komt in de pers daarom niet overeenkomt met de sociologische realiteit.
- De student is vertrouwd met de basisconcepten uit de sociologie (waarden, normen, attitudes, socialisatie, sociale controle, positie, rol status, stratificatie, deviantie, institutionalisering, etnocentrisme, …). Hij begrijpt ze en kan ze zelf ook actief gebruiken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Een afbakening van het onderzoeksterrein van de sociologie
- Een bespreking van de methoden van de sociologie
- Wat zijn waarden, normen en attitudes ?
- De bestudering van het Europees Waardenonderzoek
- Wat is deviant gedrag ? Sociologische verklaringen voor deviant gedrag
- Socialisatie en sociale controle
- Culturele verscheidenheid (jeugdsubculturen, etnische subculturen, hogere versus lagere klasse cultuur)
- Rol, positie, status, rolattributen, statussymbolen en stereotypen
- Sociale ongelijkheid, sociale stratificatie en sociale mobiliteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
41,67
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
34.4
|
klokuren
|
55,13
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met een combinatie van kennis- en inzichtsvragen
Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met een combinatie van kennis en inzichtsvragen.
Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|