1 Journalistiek - 1JOUS - Onderdelen - Beeldvorming |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Mediatechnische vaardigheden |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1JO28 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
39 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van der Pas Alma
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe communiceer je door beelden? Met materiaal uit de kunstgeschiedenis en fotografie leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student het vocabularium van de beeldtaal en de grafische technieken leren begrijpen.
- De student de basisterminologie van de beeldtaal en van de grafische techieken correct en in de juiste context leren toepassen.
- De student de beeldmateriaal m.b.t. compostie, ritme, contrasten, symboliek, verhoudingen leren analyseren.
- De student leren linken te herkennen tussen verschillende beelddisciplines
- De student de rijke voorraad aan grafische, fotografische en artististieke voorbeelden leren ontdekken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Herkennen en situeren van kunststijlen.
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus is verdeeld in hoofdstukjes waarvan 1 t.e.m. 7 informatief en inleidend zijn en 8 t.e.m. 15 betrekking hebben op de algemene beeldsamenstelling.
- Een apart hoofdstuk behandelt de grafische terminologie met een accent op typografie, offsetdruk en vierkleurendruk.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus VAN DER PAS A., Multimedia, Beeldvorming, Plantijnhogeschool Antwerpen.
.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
51,40
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
lesuren
|
35,05
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
3.8
|
klokuren
|
08,88
|
Verdere toelichting:
- Taak: FOTODOSSIER: zie SYLLABUS.
- Bij te laat of niet ingediend dossier krijgt de student automatisch 0/8 voor dit examenonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Het examen Beeldvorming staat op een totaal van 20 te behalen punten. Hiervan zijn er 8pt te behalen op een FOTODOSSIER (zie supra). De overige op een schriftelijk examen.
- Het schriftelijk examen op12pt bestaat uit meerkeuzevragen (8pt) en terminologie (4pt)
- Het examen heeft betrekking op de VOLLEDIGE leerstof.
- Meerkeuzevragen worden als volgt gekwoteerd: een juist antwoord = 1pt, een blanco antwoord = 0pt, een fout antwoord = - 0,33pt. Wanneer de student op de rubriek meerkeuzevragen uitkomt op een mincijfer, dan wordt dit herleid tot 0pt. M.a.w. een minkwotering wordt niet verhaald op de andere examenrubrieken.
Beeldvorming is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen en fotodossier volgens hetzelfde model als het examen van de eerste zittijd
- FOTODOSSIER: Wanneer voor dit examenonderdeel de student minimum 4/8pt behaalde in de eerste zittijd, dan kunnen deze punten in overdracht gegeven worden. Hiervoor dient de student op de dag van het exameninzicht/studiebegeleiding (na de proclamatie 1ste zittijd) een afspraak te maken met de lector (VPA)
- Studenten die minder dan 4/8pt behaalden op het fotodossier in de eerste zittijd, komen, eveneens langs bij VPA op de dag van de studiebegeleiding en exameninzicht. Deze studenten kunnen het dossier verbeteren naar de 2de zittijd toe.
- De 'verbeterde' of nieuwe fotodossiers worden afgegeven aan de toezichthoudende lector bij het examen Beeldvorming VOORALEER de examenbladen worden uitgedeeld.
- Bij te laat of niet ingediende dossiers krijgen de studenten automatisch 0/8 voor dit examenonderdeel.
Beeldvorming is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|