|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ons dagelijks bestaan wordt meer en meer bepaald door structuren en instellingen. In dit opleidingsonderdeel leer je dit ingewikkelde web te ontcijferen. Op het eind van het semester ben je in staat elk krantenartikel hierover te begrijpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO101 De student kan strategisch redeneren.
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan het belang en de eigenheid van de behandelde instellingen en structuren weergeven, en er zich een gefundeerde mening over vormen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Recht en historische inzichten.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Interesse in de actualiteit.
Interesse in het lezen van kranten.
|
LEERINHOUDEN
|
Overzicht van de belangrijkste Belgische, Europese en Wereldinstellingen op politiek, sociaal en economisch gebied.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Plantijn-syllabus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
38,46
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55.6
|
klokuren
|
59,40
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Mondelinge evaluatie: het examen omvat vragen, waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondelinge evaluatie: het examen omvat vragen, waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild.
|