|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit vak leer je waar een journalist “de mosterd haalt”. We onderzoeken waar en hoe je informatie kan zoeken, wat je moet doen om niet te verdrinken in het overaanbod van informatie, welke verschillende soorten bronnen interessant zijn voor een journalist, hoe je het internet kan gebruiken bij je research. Al die aspecten worden voortdurend getraind in praktijkoefeningen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan nieuws zien en vinden ( spontane research). 2. De student kan selecteren van nieuws voor een regionaal medium. 3. De student kan zoeken naar personen voor een interview. 4. De student kan relevante informatie vinden via de diverse informatiekanalen. 5. De student kan een interview grondig voorbereiden. 6. Digitale research: - het internet kritisch kunnen gebruiken voor het uitvoeren van informatieopdrachten - een praktisch bruikbaar researchdossier kunnen opstellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- bronnen en research eerste jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
- algemene kennis van het medialandschap
- basiskennis internet
|
LEERINHOUDEN
|
- het journalistiek proces.
- nieuwsgaring.
- soorten bronnen.
- selecteren van informatie.
- omgaan met bronnen (gastcollege).
- Google:
- werking van search engines
- andere search engines dan Google
- geavanceerd zoeken
- Google News
- Google Desktop
- Google Map
- Persagentschappen:
- raadplegen van Belga en andere persagentschappen via internet
- goede journalistieke research sites
|
STUDIEMATERIAAL
|
aangeleverde teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
20,27
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
lesuren
|
28,38
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
51,35
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege.
- gastcollege.
- practicum.
- computerpracticum met instructie (digitale research).
- concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van de workshops Gedrukte Media en AV.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- researchbundel opstellen: 10 punten
- digitale research: oefeningen en actieve participatie : 10 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- researchbundel opstellen.: 10 punten
- digitale research: researchdossier.: 10 punten
- punten voor een deelexamen waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar een tweede examenperiode.
|