|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Net zoals iedere journalist moet je de actualiteit volgen, begrijpen en duiden. Wekelijks debatteren we over de belangrijkste nieuwsitems. Daarvoor volg je de binnen- en buitenlandse media.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO101 De student kan strategisch redeneren.
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO206 De student kan teamgericht werken.
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
- JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten kunnen samenwerken in groep en op een creatieve manier de actualiteit brengen en duiden.
- De studenten leren discussieren , argumenteren en debatteren.
- De studenten leren uit het zeer grote nieuwsaanbod te selecteren en een specifieke invalshoek te kiezen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geslaagd zijn voor Politieke en culturele actualiteit 2 jou
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
de actualiteit ( binnenlandse en buitenlandse actualiteit)
|
STUDIEMATERIAAL
|
De binnenlandse kranten en nieuws-en duidingsprogramma's.
De belangrijkste buitenlandse nieuwskanalen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
63,41
|
practicum en oefeningen:
|
2
|
lesuren
|
04,88
|
vormen van groepsleren:
|
3
|
lesuren
|
07,32
|
studietijd buiten contacturen:
|
10
|
klokuren
|
24,39
|
Verdere toelichting:
De studenten werken in groep.zij selecteren uit het nieuws van de afgelopen week het voor hen interessante nieuws.zij kiezen een invalshoek engeven diuding bij de gekozen nieuwsitems.
Zij brengen dit "nieuws" voor de grote groep en stellen vragen en gaan in op vragen uit de klas.
Zij leiden de discussie.
Zij geven een dossier af waarin zij hun selectie motiveren en hun bronnen geven en becommentarieren.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie
- er wordt gesanctioneerd bij gebrekkige samenwerking en ongewettigde afwezigheid
- 10 punten op presentatie
- 5 punten op dossier
- 5 punten op medewerking tijdens presentatie
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Individuele paper over een actueel onderwerp, met mondelinge presentatie
|