3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Redactie 3: radio |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00276 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vanderhaeghen Wilfried
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je verwoordt je onderwerp, aangepast aan het medium radio en aangepast aan je doelgroep. Je maakt bijdrages, commentaarstukken en sfeerreportages en je interviewt en presenteert in correct Nederlands. Zoals in de andere keuzetrajecten, leer je een rijke én functionele taal hanteren. Heldere synthesevaardigheid, tegen de druk van de tijd, is een conditio sine qua non.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan schrijven voor radio.
- De student kan researchen voor, uitschrijven van vragen en afnemen van een interview op verplaatsing voor een informatieve radioreportage met achtergrondgeluiden.
- De student kan researchen voor, uitschrijven van een scenario voor en afnemen van een interview over actualiteit in de radiostudio.
- De student kan researchen voor, uitschrijven en live brengen van de presentatie van een radioprogramma.
- De student kan researchen voor, uitschrijven en inlezen van een commentaarstuk bij een radio-uitzending ivm actualiteit.
- De student kan de doelgroep bepalen.
- De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor permanenete bijsturing.
- De student kan gerichte informatie over een bepaald onderwerp zoeken en verwerken.
- De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium radio.
- De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.
- De student kan live een interview voor de radio afwerken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
volledig progammajaar 2jou
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- schrijven van teksten voor presentatie voor radio
- afnemen van studio-interview op radio
- schrijven van commentaarstuk voor radio
- reportage: opbouw, uitwerking en montage
|
STUDIEMATERIAAL
|
- voorbeeldmateriaal lector
- schrijftips VRT-radio
- 'Journalistieke radio- en tv-teksten schrijven' van Patrick Pëlgrims
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
03,85
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
11,54
|
vormen van groepsleren:
|
24
|
lesuren
|
15,38
|
studietijd buiten contacturen:
|
108
|
klokuren
|
69,23
|
Verdere toelichting:
geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 15% productevaluatie in groep
- 85% productevaluatie individueel
- Als de student afwezig is op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag hij dat deelexamen inhalen indien zijn afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorgt hij aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Hij maakt zelf een afspraak met de lector omtrent de wijze en het tijdstip waarop hij het deelexamen kan inhalen. Indien hij binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, is hij ongewettigd afwezig en krijgt hij geen punten op dat deelexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
100% individuele realisatie radioproduct
|
|
| |
|