|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30015 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Mermans Sandra
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als beeldtaal je mateloos boeit en als de producten van fotojournalisten je echt raken, dan is dit keuzevak je op het lijf geschreven. Pak de fotocamera vast en vertaal de wereld in aangrijpende en opzienbarende foto’s!
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
- JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actie
- JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
- JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student vervolmaakt de opgedane kennis en vaardigheden van de vorige jaren in functie van het beroepsprofiel van de optie.
- De student kent de vakterminologie.
- De student kan werken met een digitale reflexcamera.
- De student heeft zicht op licht. Hij/zij kan werken met bestaand en kunstmatig licht.
- De student kan een verslag uitbrengen over een bepaald onderwerp aan de hand van foto's.
- De student kan fotograferen in de fotostudio.
- De student kan eigen en bestaande foto's analyseren en selecteren op basis van ethiek, esthetiek en techniek. Dit in functie van een bepaald medium en een bepaalde doelgroep.
- De student heeft inzicht in de realisatie van fotoproducties voor uiteenlopende doeleinden. Weten wanneer en op welke professionals beroep te doen.
- De student maakt verder kennis met Photoshop CS2.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Workshop gedrukte media
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Praktische toepassing van de opgesomde specifieke doelstellingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Verplichte lectuur:
- 'Presentatie mbt vakterminologie en -begrippen', Blackboard
- Cursus 'Digitale fotografie', Blackboard
- 'Oefenbundel Photoshop 2FOTO', Blackboard
- 'Oefenbundel Photoshop 3FOTO', Blackboard
- 'Inleiding Fotografie' John Ingledew
Aanbevolen literatuur:
- 'Digitale fotografie en Beeldbewerking', Frans Barten, Focus Publishing
- 'The Photoshop CS2 Book' Scott Kelby, New Riders
- 'Photoshop CS2, Down Dirty Tricks', Scott Kelby, New Riders
- 'Photoshop CS2, Killer Tips', Scott Kelby & Felix Nelson, New Riders
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
11,59
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
15,94
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
49
|
klokuren
|
71,01
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie tijdens de les. Aanwezigheid is verplicht tijdens elke les. Wie drie maal afwezig is tijdens de procesbegeleiding krijgt een nul voor het gehele opleidingsonderdeel. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid. Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
- Productevaluatie via 3 grote individuele foto-opdrachten
- Procesevaluatie via 3 tussentijdse individuele foto-opdrachten
- De opdrachten worden zelf, eigenhandig én individueel gemaakt. Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
- Taken worden op tijd afgegeven en zijn volledig. Voor een taak/werkstuk dat niet, te laat, of slechts gedeeltelijk wordt afgegeven, krijgt de student een nul op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Bij een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel hermaakt de student alle fotografie opdrachten. Bij meer dan drie afwezigheden komt daar een extra theoretische test bij.
|
|
| |
|