|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe moet je je stem, een uiterst belangrijk instrument voor een journalist, mooi en juist gebruiken? Je leert heel wat technieken voor een correcte ademhaling, stemplaatsing, articulatie en intonatie. De intense oefeningen gebeuren zowel in kleine groepjes als individueel. Je krijgt wekelijks feedback van een stemexpert.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan elementaire uitspraakproblemen herkennen en vermijden.
- De student werkt aan de verbetering van zijn/haar articulatie, intonatie, zinsaccent, ritmiek, muzikaliteit, expressie en lichaamstaal.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Volledig programmajaar 2 Journalistiek.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Geen.
|
LEERINHOUDEN
|
Begeleide oefeningen in stemtraining: articulatie, intonatie e.a.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Bernadette TIMMERMANS, Klink klaar.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,08
|
practicum en oefeningen:
|
26
|
lesuren
|
27,08
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
66
|
klokuren
|
68,75
|
Verdere toelichting:
Na een inleidend hoor-en werkcollege, volgen er oefeningen zowel indiviudeel als in kleine groepjes.
De studenten krijgen telkens feedback op hun stemoefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie van spreekoefeningen tijdens de les: 25 %.
- 1ste test met een voorbereide leestekst: 25 %.
- 2de test met deels geïmproviseerd radio-interview: 50 %.
Wie driemaal afwezig is tijdens de lessen, krijgt een 0 voor dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Individuele opdracht in samenspraak met de betrokken lector.
|