3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Webjournalistiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3PV48 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vlecken Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je breidt je algemene kennis uit over het medium webjournalistiek. Je ontwikkelt vaardigheden zoals online research en online publicatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan een eenvoudige statische (dus niet database driven) website ontwerpen, uitvoeren en beheren. En dit m.b.v. de programma's Dreamweaver en Photoshop. 2. De student kan een zeer hoog niveau halen i.v.m. schrijven voor het web. Bestaande teksten vlot kunnen aanpassen voor gebruik op het web. Teksten kunnen schrijven voor eender welk webproject. 3. De student kan uitgebreide kennis van usability (gebruiksgemak) toepassen bij de analyse en de uitvoering van een website. 4. De student kan een goede site structuur met bijhorende navigatie en gebruiksvriendelijke termen maken. 5. De student heeft inzicht in goed design. Design gefundeerd kunnen beoordelen. 6. De student kan een webproject van eender welke omvang begeleiden. Een budget en een timing kunnen ramen. Weten wat er technisch mogelijk is.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Vlot kunnen werken met PC. Een basiskennis webdesign, grafische technieken en Photoshop, m.a.w. met succes de workshops in het tweede jaar hebben gevolgd.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Usability: het gebruiksgemak van een website. Voorbeelden van hoe het wel en niet moet.
- Schrijven voor het web. Oefening: bestaande teksten omzetten in een website.
- Afbeeldingen webklaar maken: resolutie verlagen, bijsnijden, contrast en niveau's verbeteren. Met Photoshop.
- HTML introductie. Oefening: een kleine website maken.
- HTML - opmaak met tabellen. 'Spacer images' (Photoshop). Oefening: een eenvoudige site vormgeven.
- Dreamweaver: introductie. Noodzaak van een 'local root folder'. De verschillende methodes om te uploaden: 'webbased' en FTP. Dreamweaver's werkgebied, 'page properties', links maken. Oefening: een eenvoudige site maken.
- Dreamweaver: opmaak met tabellen, in 'standard view'. 'Named anchors': linken naar een plaats in de pagina. Afbeeldingen met ingebouwde marges (Photoshop). Oefening: een voorbeeld lay-out namaken.
- Voorbeelden van goed design. Voorbeeld van hoe een echte site wordt gemaakt: 'work flow', 'site architecture' en 'assets' verzamelen en bewerken.
- CSS: 'cascading style sheets', een uitbreiding van HTML. Met Dreamweaver. Oefening: links die enkel onderlijnd worden 'on mouseover', kleur wordt bepaald uit een 'class' style. Een extern 'stylesheet' maken.
- JavaScript toevoegen aan een vorige oefening.
- 'Database driven sites': PHP en ASP, theorie en kostprijs.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handleiding webdesign Koen Vlecken (on-line, in PDF).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
vormen van groepsleren:
|
1
|
lesuren
|
01,28
|
studietijd buiten contacturen:
|
57
|
klokuren
|
73,08
|
Verdere toelichting:
- Workshop.
- Individuele begeleiding bij het maken van de oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Praktijk (15/20): de studenten maken nog voor het examen een website, en zetten die on-line. Deze website is naar vorm en inhoud een nieuwssite of een zgn. 'digest', een webmagazine. De site bevat zelf geschreven artikelen en zelf gemaakte foto's. Op het examen moeten ze de website kunnen aanpassen en de aanpassingen ook on-line zetten.
- Theorie (5/20): theoretische vragen i.v.m. techniek, design, en 'usability'.
Het examen is mondeling.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Idem als in de eerste examenperiode.
|
|
| |
|