|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als technicus in een bedrijf is het van onschatbare waarde om de oorzaak te kennen waarom materialen/ machines op een bepaalde manier dienen geankerd/ belast te worden. Indien het evenwicht van systemen uitwendig niet gegarandeerd is, kunnen er ernstige veiligheidsproblemen ontstaan. Met dit gegeven gaan we stapsgewijs mechanische constructies analyseren door de nadruk te leggen op oefeningen. Fysiche mogelijkheden van systemen opsporen is een doel van dit opleidingsonderdeel. Deze redenering van oplossingsmethode kan nog verder in elk vakgebied toegepast worden en vormt een goede basis voor de opleidingsonderdelen sterkteleer, analyse van machine-systemen en fysica.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student zal in staat zijn niet-geziene mechanische constructies statisch vrij te maken
- De student kan tevens mechanische vergelijkingen opstellen en oplossen
- De student zal in staat zijn een evaluatie te maken van het bekomen resultaat met de betrekking tot de fysische mogelijkheden
- De student kan oefeningen op wrijving en momenten correct analyseren
- De student zal in staat zijn een vakwerk op te lossen met de snedemethode
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
- Basisvaardigheden in het gebruik van een wetenschappelijk rekentoestel .
|
LEERINHOUDEN
|
- STATICA
- Inleiding Mechanica
- Mechanisch vrijmaken
- Veelhoekmethode
- Projectiemethode
- Verbindingselementen met de omgeving
- Veerkrachten
- Wrijving
- Momenten
- Vakwerken
- Knooppuntenmethode
- Doorsnedemethode
- Voorbeeldexamen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Toegepaste mechanica, departement elektromechanica, S. Toen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
39,34
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52.52
|
klokuren
|
57,39
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met begeleidende oefeningen
- Leerbegeleiding: monitoraat
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen. Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen. Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen.
|