|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In onze technologische wereld werkt bijna alles op elektrische energie. Als toekomstige bachelor elektromechanica is het dan ook geen overbodige luxe om deze materie ten volle te beheersen. De basiskennis geven wij je mee in deze cursus. In de daaropvolgende opleidingsonderdelen wordt hierop verder gebouwd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verwerft een technisch elektrisch inzicht
- De student is in staat om gelijkspanningsproblemen op te lossen
- De student verwerft een Elektromagnetisch en elektrostatisch inzicht
- De student is in staat om veel voorkomende wisselspanningsproblemen op te lossen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
- Gedrag van een weerstand, condensator en spoel op gelijkspanning
- Magnetisme
- Gedrag van een weerstand, condensator en spoel op wisselspanning
- Vectorieel oplossen van gemengde wisselstroomkringen
- Berekenen van de verschillende vermogens
- Berekenen en verbeteren van een arbeidsfactor
- Driefasige systemen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus elektriciteit Gelijkstroomtheorie, departement elektromechanica, B. Van Mol
- Cursus elektriciteit Wisselstroomtheorie, departement elektromechanica, B. Van Mol
- Wetenschappelijk rekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
54
|
lesuren
|
44,28
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
64.94
|
klokuren
|
53,26
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen
- Zelfstandig werk
- Leerbegeleiding: monitoraat
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen .
|