1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Basiselektronica Deel 1 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Elektronica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1BE08 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
45,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Mol Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Na de weerstand, condensator en de spoel zijn er nog tal van elektrische componenten die gebruikt worden om schakelingen te bouwen. We denken hierbij o.a. aan weerstandsensoren, dioden en transistoren. Hierbij bevinden we ons wel meer op het vlak van controle, en per difinitie in het electronisch domein van de elektriciteit. In dit deel zullen we dan ook de studie aanvatten van componenten waarmee we signalen bewerken en verwerken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan aan de hand van de kleurencode van een weerstand, de eigenschappen ervan bepalen. Hij is tevens in staat om afhankelijk van de toepassing een correcte weerstand te selecteren.
- De student kan verschillende elektronische componenten herkennen en benoemen. Hij kan elektronische componenten selecteren zodat hij een schakeling met de juiste componenten opbouwt.
- De student kent de karakteristieken van passieve componenten (weerstand, diode en transistor) en kan deze gebruiken in een toepassing.
- De student kan complexere elektrische netten oplossen met Kirchoff, Thévenin of supperpositie.
- De student kan schakelingen waarbij de transistor gebruikt wordt als schakelaar verklaren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Elektriciteit, module 1, departement elektromechanica
- Toegepaste wiskunde, departement elektromechanica
- Informatica deel 1, departement elektromechanica
|
Andere begincompetenties
|
- Basisvaardigheden in het gebruik van een wetenschappelijk rekentoestel .
|
LEERINHOUDEN
|
- Niet lineaire weerstanden en hun karakteristieken
- Grafische benadering van het begrip weerstand
- Belastingslijnen en werkingspunten
- Oplossen van netten op verschillende methoden
- Basisbegrippen voor gelijk en wisselspanning
- Werking van een diode en een overzicht van de verschillende types
- Instelpunt van een diode
- De diode als gelijkrichter en begrenzer
- De zenerdiode als spanningsstabilisator
- Opbouw van een voeding en rimpelbeperking
- Bipolaire transistoren NPN en PNP en hun gebruik als schakelaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Basiselektronica deel 1, departement Elektromechanica, B. Van Mol
- Verwijzing naar relevante internet sites
- Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
06,77
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
24,5
|
klokuren
|
92,11
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen
- Leerbegeleiding: monitoraat
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen
|
|
| |
|