1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Basiselektronica en Digitale technieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Elektronica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1BE09 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:3 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
41 |
Totaal studietijd: |
91 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Mol Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Na het bestuderen van de basiscomponenten, die ons in staat stelden inzicht te verwerven in eenvoudige processen, gaan we in de les Basiselektronica en digitale technieken een stap verder. Onder het hoofdstuk basiselektronica zien we hoe we signalen bewerken en onder digitale technieken wordt de basis gelegd voor PLC-technieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Passieve filters (RLC) kunnen dimensioneren en het bijhorende Bode diagramma opstellen en interpreteren.
- AC en DC basisschakelingen met bipolaire en FET transistoren kunnen analyseren en berekenen.
- Operationele versterkers en hun basisschakelingen herkennen en kunnen berekenen.
- De basisregels van de Booleaanse schakelalgebra beheersen en een schakeltechnisch probleem kunnen omzetten in een logische uitdrukking en schakelschema.
- De verschillende families van digitale poorten herkennen en een digitale schakeling met eenvoudige poorten, flipflops, tellers en schuifregisters samenstellen, vereenvoudigen en analyseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Basiselektronica deel 1, departement elektromechanica
|
Andere begincompetenties
|
- De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement
- Basisvaardigheden in het gebruik van een wetenschappelijk rekentoestel .
|
LEERINHOUDEN
|
- Passieve filters en bodediagrammen
- AC versterkers met transistoren en Fets, begrippen ingangs-, uitgangsimpedantie, versterking
- Operationele versterkers en hun basisschakelingen
- Booleaanse algebra, opstellen en vereenvoudigen van schakelschema’s met relais en logische poorten (Karnaugh)
- Getalstelsels (binair, decimaal, octaal, hexadecimaal) en binaire codes
- Combinatorische en sequentiële systemen
- Samengestelde digitale bouwstenen: flipflops, tellers, registers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus, Basiselektronica en digitale technieken, B. Van Mol
- Relevante internet sites
- Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
39,56
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
54,95
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges met begeleidende oefeningen
- Leerbegeleiding: monitoraat
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen. Examen digitaal technieken en basiselektronica worden op afzonderlijke dagen georganiseerd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen. Examen digitaal technieken en basiselektronica worden samen georganiseerd.
|
|
| |
|