|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Elektronica!! moeilijk!! ... wie dit labo volgt weet dat het tegendeel waar is. We leren eenvoudige basisschakelingen opstellen en bemeten, niet alleen via hardware maar ook via simulatiesoftware. Discreet werkende schakelingen leren we al spelend programmeren in een microcontroller zoals in uw GSM. Ja en waar is de dag van vandaag de microcontroller niet aanwezig??
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student zal, vrij zelfstandig, problemen in verband met basiselektronica schakelingen leren oplossen. Dit gebeurt aan de hand van praktische proeven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Elektriciteit module 1 en 2, departement elektromechanica
- Basiselektronica module 2, departement elektromechanica
- Basiselektronica & digitale technieken volgen
|
Andere begincompetenties
|
- Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
- proeven betreffende de volgende onderwerpen:
- praktisch gebruik van een voeding, generator, DMM en scoop.
- praktisch gebruik van basiscomponenten uit de elektronica.
- praktisch gebruik van simulatiesoftware.
- kleine netwerken analyseren: bestaande uit RC en RL.
- gelijkrichting en afvlakking.
- transistor schakeling.
- een eenvoudig werkende discrete componentschakeling omzetten naar gestructureerd flowchart software die uitvoerbaar is op een microcontroller.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundel met laboproeven en cursus Basiselektronica, Departement EM
- Labomateriaal en meettoestellen;
- Documentatiemappen;
- Boeken uit de labobibliotheek en het EMI;
- Internet en digitaal leerplatform Blackboard in het EMI en labo.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
35,16
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
27.5
|
klokuren
|
60,44
|
Verdere toelichting:
- Concrete afspraken ivm werking en evaluatie van de labosessies
- Laboproeven in groep en zelfwerkzaamheden plus tijd voor examinering.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie tijdens de Labosessies (70%) bestaande uit:
- evaluatie van de voorbereiding;
- evaluatie van de laboverslagen;
- aandacht/respecteren van afspraken;
- evaluatie van de communicatie tussen lector en andere groepsleden;
- initiatief nemen in de groep.
- Aanwezigheid verplicht (zie departementale wegwijs ivm afwezigheid tijdens labosessies). Per afwezigheid daalt het totaal te behalen punten met 1/8ste (12,5%).
- Eindevaluatie tijdens laatste les: Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding. (30%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding. (30%)
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden. (70%)
|