ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Toegepaste Fysica Deel 2
  

Component behoort tot O.O.: Toegepaste Wiskunde en Fysica
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1BE21
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 37
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 67,34
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Broeck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING

Eén van de basiswetten van de natuurkunde is "De wet van behoud van energie". In deze cursus gaan we op zoek naar het evenwicht van mechanische energie in verschillende reële omstandigheden. Dit zal de student helpen om een beter inzicht te verwerven in diverse dynamische constructies.
Verder wordt er in deze cursus reeds gestart met een basis van de golftheorie, die vanaf het tweede jaar gebruikt wordt in verschillende andere technische vakken (bijvoorbeeld trillingsmetingen).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student zal in staat zijn mechanische constructies dynamisch vrij te maken
    • De student zal in staat zijn dynamische vergelijkingen te maken en tevens op te lossen
    • De student zal in staat zijn een evaluatie te maken van de bekomen resultaten met betrekking tot de fysische mogelijkheden
    • De student verwerft inzicht in de energie-uitwisseling bij stoffelijke punten
    • De student kan golven analyseren en ontleden
    • De student verwerft de basis om golven via fourieranalyse te ontbinden
    • De student kan de energie, die in golven vervat zit, berekenen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Toegepaste Fysica deel 1, departement elektromechanica, 1EM/1TCA
    • Toegepaste Wiskunde, departement elektromechanica, 1EM/1TCA

    Andere begincompetenties
    • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

    LEERINHOUDEN
    • Energiewet voor stoffelijke punten: Arbeid, kinetische energie, potentiële energie
    • Dynamica : stelsel van d’Alembert, dynamische oplossingsmethoden
    • Golftheorie : sinusoïdale golf, samengestelde golf, fase, amplitude, harmonische, fouriertransformatie, resonantie, eigenfrequentie.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus Toegepaste Fysica deel 2, J. Van den Broeck, departement Elektromechanica

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    27

     lesuren

      40,10

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    38.34

     klokuren

      56,93

    Verdere toelichting:
    • Werkvormen:
      • Hoorcolleges met begeleidende oefeningen
      • Leerbegeleiding : Monitoraat


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op probleemanalyse en het redeneringsvermogen van de student.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,97

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op probleemanalyse en het redeneringsvermogen van de student.