1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Informatica Deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Informatica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1BE25 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
60 |
Totaal aantal contacturen: |
27 |
Totaal studietijd: |
62,4 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Boermans Eli Coremans Roel Geubels Rudi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In een wereld waar bijna alles geautomatiseerd wordt, is de kennis van programmeertalen erg belangrijk. De basis van elke automatisering is de (programmeer)logica. Het is nu precies dit logisch denkvermogen dat we in dit opleidingsonderdeel wensen aan te scherpen. Via de programmeertaal Visual Basic wordt aangeleerd hoe je een bepaalde logica kunt implementeren in een programma. Daarnaast is het is erg belangrijk dat je weet hoe je op een zo logisch mogelijke manier fouten kunt opsporen. Ook hiervoor is Visual Basic een ideaal hulpmiddel om dit aan te leren. Visual Basic is intuïtief en gemakkelijk aan te leren. Daardoor kunnen we de meeste tijd spenderen aan het inoefenen. Wanneer je beschikt over de vaardigheid van logisch redeneren, kan dit in elk ander vakgebied gebruikt worden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De programmeertaal Visual Basic gebruiken om opgaven te kunnen programmeren en om fouten te kunnen opzoeken door logisch te redeneren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Informatica deel 1, departement elektromechanica
|
Andere begincompetenties
|
- De student moet de basispricipes kennen van het computer besturingssysteem Windows, en beschikken over voldoende basisvaardigheden om vlot te kunnen werken met een PC.
|
LEERINHOUDEN
|
- De programmeeromgeving van Visual Basic
- De basiscommando's van Visual Basic
- Gebruik van invoer/uitvoercommando's
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Visual Basic, departement Elektromechanica, Eli Boermans
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
06,41
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
lesuren
|
33,65
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.4
|
klokuren
|
56,73
|
Verdere toelichting:
-
werkvormen
-
Practicum en oefeningen aan de PC onder begeleiding van de lector.
-
De student zal tijdens deze module zelfstandig de opgegeven oefeningen maken. Indien de student nood heeft aan het opzoeken van extra informatie, krijgt hij hiervoor de kans, en ondersteuning van de lector. Een groepsoefening behoort ook tot de mogelijkheden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Praktische opgaven aan de PC. De student kan in de loop van de labozittingen getest worden op foutzoeken in zowel eigen programma's als die van anderen. Zijn oefeningen zullen eveneens geëvalueerd worden op juiste werking, logica, structuur en leesbaarheid.
- Bij elke afwezigheid van de student(e) tijdens de labozitting wordt er 10% van de punten afgetrokken.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Praktische programmeer-opgaven aan de PC. De student kan getest worden op foutzoeken in zowel eigen programma's als die van anderen.
|
|
| |
|