|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel willen we voornamelijk leren om technische handleidingen correct te verwerken/gebruiken. Vanuit bedrijfsspecificaties en tabellen kunnen dan correcte selecties van onderdelen gemaakt worden zodat bestellingen goed verlopen. Hoe moeten bepaalde onderdelen afgewerkt worden om goed naast andere onderdelen te functioneren? Welke verbindingsonderdelen zijn er en wat zijn de specifieke voordelen t.o.v. aanverwante onderdelen? Wanneer moeten bepaalde verbindingselementen vervangen worden om stilstanden te vermijden? Inleidend wordt er gelet op de montage en het belang van smering van verbindingselementen opdat deze goed zouden functioneren. Verantwoord omgaan met een berg aan informatie die eventuele toeleveranciers aanbieden, om zo als technieker zelfstandig te kunnen kiezen en handelen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan aan de hand van tabellen keuze van passingen maken en deze passingen berekenen wat betreft de minimale en maximale speling/klemming
- De student kan vorm- en plaatstoleranties weergeven op een technische tekening
- De student begrijpt en kan de vorm- en plaatstoleranties opzoeken van een technische tekening
- De student kan aan de hand van belastingssituaties een lagerkeuze maken
- De student kan tevens de algemene eigenschappen van lagersoorten, afdichtingen en smeringen bespreken
- De student kan de levensduur van een lager bepalen
- De student kan de invloed van temperatuurswijzigingen en spanningen berekenen volgens koude en warme krimpmethode
- De student kan de verschillende eigenschappen van de verbindingselementen weergeven.
- De student kan oefeningen oplossen aan de hand van tabellen en formules met betrekking tot de toelaatbare belasting die op deze verbindingselementen mogen optreden
- De student kan een keuze maken uit bestaande mechanische overbrengingen en aandrijvingen vanuit bestaande bedrijfsgegevens.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Toegepaste Mechanica en Sterkteleer 1EM/1TCA of Projecten mechatronica 1SAP
|
Andere begincompetenties
|
- De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement
|
LEERINHOUDEN
|
- Maat-, vorm- en plaatstoleranties
- Lagers
- Elasticiteit - Temperatuurspanningen
- Krimp en Persverbindingen
- Schroefdraadverbindingen
- Aandrijfmechanismen : riemen & kettingen
- Tandwielen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Analyse van machinesystemen, departement elektromechanica
- Formularium en tabellen
- Tabellenboek voor metaaltechniek door W. De Clippeleer (Plantijn) ISBN 9030156953
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
45
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
82
|
klokuren
|
63,08
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met begeleidende oefeningen
- Leerbegeleiding: monitoraat
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen : dit is een openboekexamen en berust vooral op het redeneringsvermogen van de student en het gebruik van het juiste formularium
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen : dit is een openboekexamen en berust vooral op het redeneringsvermogen van de student en het gebruik van het juiste formularium
|