ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1SAP - Onderdelen - Projecten mechatronica
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10165
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: 10
Wegingscoëfficient: 10
Totaal aantal contacturen: 73
Totaal studietijd: 260
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Casteels Jan
Van de Peer Filip


 

KORTE OMSCHRIJVING
Via project-gestuurd onderwijs worden de studenten dezelfde competenties aangeleerd als de opleidingsonderdelen, die zij ten gevolge van het SAP-programma niet hoeven te volgen.

Deze projecten zijn gebaseerd op reële industriële situaties en dienen vooral via zelfstudie of eerder verworven competenties in groepsverband te worden uitgevoerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De studenten leren problemen onderkennen en zoeken via zelfstudie in groepsverband naar een passende oplossing.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Geslaagd zijn in de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement
    • Geslaagd zijn in de intaketest, die wordt ingericht voor aanvang van het academiejaar.

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Geen.

    Andere begincompetenties
    • Geen.

    LEERINHOUDEN
    • Proef: werken met meettoestellen, berekenen en interpreteren van meetresultaten
    • Proef: ontwerp, installeren en parametriseren van een inbraakbeveiliging
    • Proef: ontwerp, installeren en parametriseren van een brandmeldcentrale
    • Proef: ontwerp en installeren van een liftsturing
    • Proef: ontwerp en parametriseren van een diktemeting via een naderingsschakelaar
    • Proef: programmeren en parametriseren van een kleine robotauto
    • Proef: programmeren en parametriseren van een pneumatische XY-schrijver met behulp van een frequentie-gestuurde transportband en een kleine robotauto
    • Aanvullend kunnen er afhankelijk van de vorderingen tijdens een welbepaalde proef bijkomende opgaven en of eisen worden gesteld aan de uiteindelijk te realiseren installatie.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus Elektriciteit (zie O.O. elektriciteit 1EM)
    • Cursus Hydropneumatica (zie O.O. hydraulica 1EM)
    • Cursus Labo Elektriciteit (zie O.O. labo elektriciteit 1EM)
    • Manuals van het ter beschikking gesteld materiaal
    • Internetsites met relevante extra informatie betreffende de uit te werken proeven.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    72

     lesuren

      27,69

    studietijd buiten contacturen:

    187

     klokuren

      71,92

    Verdere toelichting:

    Voor dit vak is het belangrijk op te merken dat de student in overleg met zijn groep zelf tracht oplossingen te zoeken voor de gevraagde proeven. De begeleidende lector(en) treedt (treden) enkel op als coach en overwaker van het beoogde veiligheids- en kwaliteitsniveau tijdens de realisatie van de opdrachten.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Mondelinge evaluatie tijdens de examenperiode van module 2: als basis voor deze bevraging brengen de studenten alle verslagen en addenda mee.
    • Aanwezigheid verplicht (zie departementale wegwijs ivm afwezigheid tijdens labosessies).  

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,38

    Tweede examenperiode
    • Mondelinge evaluatie: als basis voor deze bevraging brengen de studenten alle verslagen en addenda mee.