1 Elektromechanica - 1SAP - Onderdelen - 3D-engineering |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
3D-ontwerp technieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10168 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
67 |
Totaal aantal contacturen: |
41 |
Totaal studietijd: |
174,2 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verelst Frank
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen 3D-engineering gaan we zelf mechanische toepassingen ontwerpen. We vertrekken bij eenvoudige toepassingen en drijven de moeilijkheidsgraad steeds verder op.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat om binnen het inventor-pakket grotere samenstellingen te ontwerpen en te beheren.
- De student kan binnen het inventor-pakket de aanwezige ontwerp-tools gebruiken. Zo zal hij na de 2e module a.d.h.v. de aanwezige tools de meest gebruikte mechanische onderdelen (assen, lagers, balken, spieën,...) kunnen doorrekenen en ontwerpen.
- Na de 3e module slaagt de student er in om zelfstandig een volledig mechanisch ontwerp te maken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Beheer van grote samenstellingen binnen inventor.
- Maken van presentaties binnen inventor.
- Gebruik van de ontwerp-tools binnen inventor.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus inventor, departement Elektromechanica, F. Verelst
- Werkmap met opdrachten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
02,62
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
133,2
|
klokuren
|
97,01
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- module 2: computerexamen over de ontwerptechnieken.
- module 3: examen over het gemaakte ontwerp.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- module 2: computerexamen over de ontwerptechnieken.
- module 3: examen over het gemaakte ontwerp.
|
|
| |
|