1 Elektromechanica - 1SAP - Onderdelen - Compressoren |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Technologie SAP |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10171 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Casteels Jan Van den Broeck Jo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het aanleveren van een goede persluchtkwaliteit is van groot belang in iedere persluchtinstallatie. Daarom is het goed te weten hoe een compressor functioneert, wat de verschillende types zijn en hoe een compressor juist opgebouwd wordt.
In deze cursus wordt ook aandacht besteed aan de diverse veiligheidsaspecten en de belangrijkste randapparatuur zoals oliesmering, filters, koelers, drogers edm. Via een praktisch gedeelte krijgen de studenten de mogelijkheid om hun theoretische kennis aan te vullen met praktische informatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Student kent de verschillende soorten compressoren en hun opstellingsvoorwaarden.
- Student kent de eigenschappen en toepassingsgebieden van deze compressoren.
- Student weet hoe hij deze compressoren in dienst moet nemen, hoe hij ze moet onderhouden , samenbouwen en samen moet laten werken.
- Student kent het belang van meertrapscompressie.
- Student is bekend met de rendementsbepalingen en de mogelijkheden qua debietregeling.
- Student kent de belangrijkste randapparatuur, die zich bevinden rondom industriële compressoren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- toegepaste Fysica deel 1
- pompen
|
Andere begincompetenties
|
-
De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement..
|
LEERINHOUDEN
|
- Fysica (structuur van de materie) en andere basisbegrippen.
- Inleiding tot de thermodynamica.
- Compressoren:
- Compressieprincipes
- Compressortrappen
- Tussenkoeling
- Volumetrisch rendement
- Specifiek energieverbruik
- Ontwerp van compressoren
- Debietcontrole
- Smering van de compressor
- Filters
- Compressorkoeling
- Ventilatie van de compressorkamer
- Warmterecuperatie
- Luchtdrogers
- Toebehoren
- Kwaliteit van de perslucht
- Voorbereiding en verdeling van perslucht
- Pneummatische motoren
- Oppervlaktebehandeling
- Aanvaardingstest
- Veilig gebruik van perslucht en persluchtuitrustingen
- Invloed van hoogte op de prestaties
- Service en onderhoud
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus Compressoren, Departement Elektromechanica, J. Casteels
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
|
|
| |
|