1 Elektromechanica - 1TCA - Onderdelen - Technisch-commerciële hulpmiddelen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Verkoop |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00012 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
27 |
Totaal studietijd: |
68,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Geubels Rudi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze onderwijseenheid leer je een aantal technieken en hulpmiddelen gebruiken die je als professionele verkoper dient te beheersen. Zo leer je goede vergaderingen leiden en rapporteren, je leert je eigen prioriteiten leggen (time-management), je contacten professioneel beheren en zakelijk e-mail gebruiken. Ook worden technieken aangeleerd om je eigen creativiteit te verhogen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Vergaderingen leiden, notuleren en actief deelnemen
- Correct professioneel gebruik van internet en e-mail
- Zelf-organisatie via agendabeheer en verkoopbeheersystemen
- Hulpmiddelen als mindmapping en creatieve denktechnieken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
- Elementaire Windows/PC vaardigheden.
- De student beschikt over voldoende schriftelijke communicatieve vaardigheden om in een compact verslag te rapporteren.
|
LEERINHOUDEN
|
- Vergadertechnieken
- Internet, extranet, intranet, e-mail beheer en correct gebruik in zakelijke context
- Time management technieken en het gebruik van MS-Outlook
- Verkoopbeheersystemen: ACT!, Legrand en GoldMine
- Mind mapping en creatief denken
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Technisch-commerciële hulpmiddelen, R. Geubels, Departement Elektromechanica
- Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
39,34
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
41.64
|
klokuren
|
60,66
|
Verdere toelichting:
- Gedurende het jaar worden in groep met andere studenten twee portfolio's uitgewerkt die duidelijk de individuele toegepaste competenties illustreren.
- Begeleiding vindt plaats door:
- feedback via BlackBoard over de gerapporteerde activiteiten van Project Verkoop;
- persoonlijk coachingmoment met de begeleidende lector op het einde van elke portfolio (15min.).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Samenstelling van 2 portfolio's (Project Verkoop), uitgewerkt rond twee opgelegde thema's
- Evaluatiecriteria:
- Individueel cijfer op basis van: rapportage en evolutie, inhoudelijke rijkdom, leerproces en verzorgdheid
- Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|