|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze onderwijseenheid is het practicum dat aansluit bij de cursus Verkoopattitudes. Aan de hand van een aantal concrete situaties (cases) en rollenspellen worden de vaardigheden, zoals gezien in de cursus Verkoopattitudes, ingeoefend. Enkele rollenspellen worden met video opgenomen en nadien klassikaal besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De klantenbehoeften detecteren door het toepassen van de juiste vraagstellingstechnieken
- Het eigen gedrag en dat van de klant begrijpen vanuit onze waarneming en het gebruik van de verschillende hersenfuncties
- De techniek van het actief luisteren beheersen
- Een professionele afspraak via telefoon kunnen bekomen
- Zich optimaal voor te bereiden op een verkoopbezoek
- Zich optimaal voor te bereiden op een beursbezoek
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Verkoopattitudes, Departement Elektromechanica, R. Geubels, 1 TCA
|
Andere begincompetenties
|
- De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
- Case 1: Communicatie en vraagtechnieken
- Case 2: De eerste indruk
- Case 3: Actief luisteren en herformuleren
- Case 4: Actief luisteren
- Case 5: Onze doelstellingen
- Case 6: Onze voorbereiding
- Case 7: Professioneel telefoneren
- Case 8: Rollenspellen verkoop
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Verkoopattitudes, R. Geubels, Departement Elektromechanica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
39,34
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
27.76
|
klokuren
|
60,66
|
Verdere toelichting:
- Aan het begin van het practicum kan een ingangstoets plaatsvinden. Deze bestaat uit een aantal multiple-choice vragen die handelen over alle leerstof van de cursus tot op de plaats van het desbetreffende practicum in de cursus.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie (70%) gebaseerd op
- score van de ingangstoets
- actieve schriftelijke voorbereiding van elk practicum
- samenwerking
- aanwezigheid tijdens de labozittingen. Per ongewettigde afwezigheid daalt het mogelijk te behalen aantal punten met 10%.
- Eindevaluatie tijdens de laatste week (30%) gebaseerd op
- behandeling van een case
- bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Eindevaluatie (voor 30%) gebaseerd op
- behandeling van een case
- bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|