ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1TCA - Onderdelen - Sterkteleer
  

Component behoort tot O.O.: Toegepaste fysica
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00019
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 46
Totaal aantal contacturen: 48
Totaal studietijd: 107,64
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Toen Sandra


 

KORTE OMSCHRIJVING

De sterkteleer op zich probeert volgende vragen te analyseren:

Waarom begeven bepaalde constructies ( zoals een brug ) na verloop van tijd ondanks technische berekeningen? Waarom treedt er op een bepaald onderdeel telkens breuk of een ontoelaatbare vervorming op? Wat is de noodzaak om gebouwen op vervorming en sterkte te berekenen?

Als technieker proberen wij inzicht te krijgen over invloeden die belastingen kunnen veroorzaken op werktuigonderdelen. Dit opleidingsonderdeel heeft ook tot doel om materialen te selecteren wanneer de maximale belasting die kan optreden gekend is. Dit doen we door gebruik te maken van aangepaste werkformules en door rekening te houden met verantwoorde veiligheidfactoren.

In dit vak wordt de basis gelegd naar de analyse van machinesystemen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student zal in staat zijn werktuigonderdelen te beoordelen met betrekking tot de verschillende belastingsvormen.
    • De student zal in staat zijn belastingscomponenten aan de hand van praktijktabellen te selecteren.
    • De student zal in staat zijn om de toelaatbare spanning, gevarenklasse in functie van de wijze waarop de belasting werkt ( statisch, dynamisch, wisselend ), te bepalen voor het opgegeven materiaaltype.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Mechanica deel 1 module 1, departement elektromechanica, gevolgd hebben
    • Toegepaste Wiskunde module 1, departement elektromechanica, gevolgd hebben

    Andere begincompetenties
    • de student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement

    LEERINHOUDEN
    • Doel van de sterkteleer & Inleiding 
    • Belastingen op trek en druk
    • Toelaatbare spanningen en grensspanningen
    • Belasting op afschuiving en stuik
    • Zuivere buiging
    • Buigbelastingen
    • Wringing

     


    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus toegepaste mechanica deel 2, departement Elektromechanica, Sandra Toen
    • Tabellenboek voor metaaltechniek door W. De Clippeleer (Plantijn) ISBN 9030156953

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    45

     lesuren

      41,81

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    59.64

     klokuren

      55,41

    Verdere toelichting:
    • Hoorcollege met begeleidende oefeningen
    • Leerbegeleiding: Monitoraat

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen.  Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen en op het juiste gebruik van formularia.

    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     02,79

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen.  Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen en op het juiste gebruik van formularia.