|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De sterkteleer op zich probeert volgende vragen te analyseren:
Waarom begeven bepaalde constructies ( zoals een brug ) na verloop van tijd ondanks technische berekeningen? Waarom treedt er op een bepaald onderdeel telkens breuk of een ontoelaatbare vervorming op? Wat is de noodzaak om gebouwen op vervorming en sterkte te berekenen?
Als technieker proberen wij inzicht te krijgen over invloeden die belastingen kunnen veroorzaken op werktuigonderdelen. Dit opleidingsonderdeel heeft ook tot doel om materialen te selecteren wanneer de maximale belasting die kan optreden gekend is. Dit doen we door gebruik te maken van aangepaste werkformules en door rekening te houden met verantwoorde veiligheidfactoren.
In dit vak wordt de basis gelegd naar de analyse van machinesystemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student zal in staat zijn werktuigonderdelen te beoordelen met betrekking tot de verschillende belastingsvormen.
- De student zal in staat zijn belastingscomponenten aan de hand van praktijktabellen te selecteren.
- De student zal in staat zijn om de toelaatbare spanning, gevarenklasse in functie van de wijze waarop de belasting werkt ( statisch, dynamisch, wisselend ), te bepalen voor het opgegeven materiaaltype.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Mechanica deel 1 module 1, departement elektromechanica, gevolgd hebben
- Toegepaste Wiskunde module 1, departement elektromechanica, gevolgd hebben
|
Andere begincompetenties
|
- de student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement
|
LEERINHOUDEN
|
- Doel van de sterkteleer & Inleiding
- Belastingen op trek en druk
- Toelaatbare spanningen en grensspanningen
- Belasting op afschuiving en stuik
- Zuivere buiging
- Buigbelastingen
- Wringing
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus toegepaste mechanica deel 2, departement Elektromechanica, Sandra Toen
- Tabellenboek voor metaaltechniek door W. De Clippeleer (Plantijn) ISBN 9030156953
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
45
|
lesuren
|
41,81
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
59.64
|
klokuren
|
55,41
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege met begeleidende oefeningen
- Leerbegeleiding: Monitoraat
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen. Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen en op het juiste gebruik van formularia.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen. Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen en op het juiste gebruik van formularia.
|