ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1TCA - Onderdelen - Labo Elektriciteit
  

Component behoort tot O.O.: Elektriciteit
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10002
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 65
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Broeckx Alex
Van Goethem Wim
Van Mol Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het labo elektriciteit ga je het geleerde van de lessen elektriciteit gaan toepassen. Aan de hand van verschillende laboproeven zal je meer inzicht verwerven in het elektrisch denken. Dit elektrisch denken is een basiscompetentie die je meedraagt doorheen de volledige opleiding. Een goede voorbereiding zal je hierbij helpen om deze doelstelling te bereiken. In dit labo werk je eveneens aan je sociale en communicatieve vaardigheden en besteed je extra aandacht aan veiligheid.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan door logisch denken elektrische problemen oplossen en eenvoudige schakelschema's zelfstandig opbouwen.
  • De student is in staat om op een huishoudelijke en industriële elektrische installatie een aardingsmeting uit te voeren. Aan de hand van zijn meetresultaten en op basis van de huidige reglementering kan hij de installatie goed of afkeuren.
  • De student kan op basis van de huidige wetgeving en veilgheidseisen, en afhankelijk van de toepassing een correcte selectie maken van differentieelschakelaar.
  • De student kent de basisprincipes bij een driefasige ster- en driehoeksbelasting.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  •  Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Elektriciteit module 1

Andere begincompetenties
  • Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement

LEERINHOUDEN
  • Proeven betreffende de volgende onderwerpen:
    • Gedrag van weerstanden, spoelen en condensatoren bij gelijk- en wisselspanning
    • Werking van de verschillende verlichtingsschakelingen
    • Aardingsmetingen
    • Driefasige symmetrische en asymmetrische belastingen
    • Vermogen en cos-phi metingen en berekeningen

STUDIEMATERIAAL
  • Bundel met laboproeven en cursus Elektriciteit, Departement EM
  • Labomateriaal en meettoestellen;
  • Documentatiemappen;
  • Boeken uit de labobibliotheek en het EMI;
  • Internet en blackboard in het EMI en labo.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

25

 lesuren

  38,46

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

38

 klokuren

  58,46

Verdere toelichting:
  • Concrete afspraken ivm werking en evaluatie van de Labosessies.
  • Laboproeven in groep en zelfwerkzaamheden plus tijd voor examinering.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie tijdens de Labosessies (70%) bestaande uit:
    • evaluatie van de voorbereidingen
    • evaluatie van de laboverslagen
    • aandacht/respecteren van afspraken
    • evaluatie van de communicatie tussen lector en andere groepsleden
    • initiatief nemen in de groep
  • Aanwezigheid verplicht (zie departementale wegwijs ivm afwezigheid tijdens labosessies). Per afwezigheid daalt het totaal te behalen punten met 1/8ste  (12,5%).
  • Eindevaluatie tijdens laatste les: Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding. (30%)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,08

Tweede examenperiode
  • Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding. (30%)
  • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.(70%)