1 Elektromechanica - 1TCA - Onderdelen - Elektrische machines |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Elektrische machines |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10004 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
65 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van de Peer Filip Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het alom tegenwoordige Wikipedia vertolkt het woord 'machine' als een mechanisme dat een vorm van beweging of energie in een andere vorm van beweging of energie kan omzetten.
Deze cursus beoogt enkel de behandeling van "elektrische machines", wat volgens de vorige definitie neerkomt op mechanismen die elektrische energie omzetten in beweging, of beweging in elektrische energie.
Nagenoeg elke machine die de mens ooit gebouwd heeft om elektrische energie om te zetten in een vorm van beweging, komt neer op één of andere vorm van motor, een machine die elektriciteit omzet in een cirkelvormige beweging. Bijna alle andere vormen van beweging die industrieel beschikbaar zijn, zijn omzettingen van deze cirkelvormige bewegingen naar een andere vorm. Vergelijk het met de fiets die een rechte weg aflegt, maar gebaseerd is op de cirkelvormige beweging van de pedalen.
Dit vak behandelt dan ook de verschillende types motoren in detail, en de principes waarop zij gebaseerd zijn. De bouwvorm en werkingsprincipes zijn afhankelijk van de toepassing, de geaardheid van het voedingsnet, en van de vereisten die aan het type motor gesteld worden.
Daarnaast wordt ook de transformator en zijn verschillende uitvoeringen behandeld, een apparaat dat puur op elektrische werking gebaseerd is en onmogelijk uit onze industriele omgeving weg te denken is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student dient het gedrag van de behandelde machines te kunnen voorspellen en verklaren, en in die mate dat de student kan optreden als raadsman bij de relevante keuze van machines, zonder schade te berokkenen aan installaties of personen.
- Hij dient daarvoor voldoende inzicht in elektrisch denken aan te kweken, om punt 1 te beheersen ook na het verdwijnen van de zuiver cognitieve kennis die onderdeel uitmaakt van de leerstof.
- Hij dient tevens inzicht te hebben in de fysieke opbouw van de behandelde machines, in een aanloop naar onderhoud van de machines die in de labo's in volgende blokken verder wordt uitgewerkt.
- De student heeft voldoende inzicht in elektrisch denken om hiermee de functie en het gedrag van andere (onbehandelde) machines te kunnen verklaren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Cursus elektriciteit TCA Blok 1
|
Andere begincompetenties
|
- Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
- Studie van de eenfasige transformator: werking, uitvoering en tests.
- Studie van de driefastige transformator: werking, uitvoering.
- Werking van de gelijkstroommotor.
- Aansluitingen en aanloop van de gelijkstroommotor.
- Bouw van de gelijkstroommotor.
- Werking van de asynchrone motor.
- Soorten en aanloop van de asynchrone motor.
- Bouw en beveiliging van de asynchrone motor.
- Onderhoud van motoren.
- Werking en bouw van de stappenmotor.
- Werking en bouw van de servomotor.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Elektrische machines: Transformatoren, B. Van Mol & F. Van de Peer, Departement Elektromechanica
- Cursus Elektrische machines: Gelijkstroommotoren, B.Van Mol & F. Van de Peer, Departement Elektromechanica
- Cursus Elektrische machines: Wisselstroommotoren, B. Van Mol & F. Van de Peer, Departement Elektromechanica
- Cursus Elektrische machines: Stappen- en servomotor, B. Van Mol & F. Van de Peer, Departement Elektromechanica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
41,54
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege met begeleidende oefeningen, monitoraat, facultatieve oefeningen via digitale werkomgeving.
- Leerbegeleiding: monitoraat
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen waarbij 85% theoretische vragen en 15% oefeningen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen waarbij 85% theoretische vragen en 15% oefeningen
|
|
| |
|