2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Automatisatie en systeemanalyse |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00424 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
28 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
94,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Duschek Cois Pauwels Bert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus automatisatie en systeemanalyse bestaat uit 2 delen. In het deel automatisatie wordt je vertrouwd met de basisinstructies en -principes voor een programmeerbare automaat en in het deel systeemanalyse leer je, naast de kennis van de programmatuur, een goede analytische en kritische programmeur worden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De mogelijkheden en toepassing van programmeerbare automaten, in industriële installaties, kennen en kunnen verantwoorden.
- De basisinstructies en -principes voor het programmeren van een programmeerbare automaat vlot kunnen toepassen.
- Bij het automatiseren van machines of processen, aan de hand van de opgelegde werkingswijze, een functiediagram kunnen opstellen en dit omzetten naar een overeenkomstig gestructureerd opgebouwd PLC programma.
- De data-architectuur in een industriële omgeving kennen en herkennen in andere situaties.
- Het belang kennen en kunnen toepassen van object georienteerd programmeren.
- Een gesteld industrieel probleem kritisch analyseren en met de juiste gestandardiseerde componenten uitwerken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica
- Elektronica
- Elektriciteit
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Technologie elektriciteit module 4, departement elektromechanica.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding PLC
- Bouw en werking
- Programmeertechnieken
- Systeemfamilie Siemens S7
- S7 - Basis
- Programmeren in FBD: Basis (Bijlagen : A. Betekenis van de CPU registers in instructies; B. Algemeen overzicht van de instructies in FBD)
- Functiediagrammen
- Accumulatoren en adresregisters
- Logische woordinstructies
- Omzettingsinstructies
- Data architectuur 2010
- Standardisatie in programmatie
- Systeem analyse technieken
- Object georienteerd programmeren
- S88-NORM
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursussen automatisatie, departement elektromechanica, F. Duschek, 2006-2007. Cursussen bevatten de basisinformatie van de te kennen leerstof, student neemt tijdens de les bijkomende nota's
- Cursus van de transparanten & eigen nota's van de lessen Systeemanalyse, B. Pauwels
- Bijlagen in BlackBoard : lastenboek Umicor, Situatie DEGUSSA, ...
- bedrijfscursussen en handleidingen Siemens
- aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
- aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur
- aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be
- NORM S88
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
38,04
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52.64
|
klokuren
|
55,62
|
Verdere toelichting:
- (deel Automatisatie) Hoorcolleges met behulp van overheadprojectie & powerpoint presentaties die de besproken onderwerpen verduidelijken.
- (deel Systeemanalyse) Hoorcollege met begeleidende oefeningen. Student neemt eigen nota's als studiemateriaal. Student bereidt buiten de lessen in groep de opdrachten voor. Steeds worden ze resultaten voorgedragen in de les.
- Demo's van praktische toepassingen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- (deel Automatisatie ) Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten deel Automatisatie).
- (deel Systeemanalyse) Schriftelijk examen (70% van de punten) en 4 opdrachten (30% van de punten)
- Exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Deel Automatisatie : Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten deel Automatisatie).
- Deel Systeemanalyse : Schriftelijk examen (100% van de punten deel Systeemanalyse).
|
|
| |
|