ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Labo automatisatie deel 1
  

Component behoort tot O.O.: Automatisatie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00426
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 29
Totaal aantal contacturen: 36
Totaal studietijd: 98,02
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Duschek Cois


 

KORTE OMSCHRIJVING

In dit labo ga je zelf aan de slag. Hoe ziet een PLC eruit? Hoe communiceer je ermee? Hoe sluiten we die correct aan en wat mogen we zeker niet over het hoofd zien? We starten met eenvoudige programma's in STEP7 en bouwen langzaam de moeilijkheidsgraad op. Iedere oefening bevat een extra drempel die we moeten ontdekken om een goede programmeur te worden. In de laatste les gaan we evalueren als je alle geleerde moeilijkheidsgraden wel degelijk onder de knie hebt.

Na het doorlopen van het labo ken je de basisfuncties van de programmeertaal van STEP7 en  kun je een programma schrijven, foutzoeken en wijzigen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De mogelijkheden en het gebruik van de programmeertaal (Step7) kennen en kunnen toepassen.
  • De basisinstructies en - principes voor het programmeren van een programmeerbare automaat op een concrete en praktische wijze kunnen toepassen.
  • Toepassingsoefeningen, met een opgelegde werking, kunnen omzetten naar een gestructureerd Step7-programma, ingeven in de PC, programma documenteren, vervolgens overdragen naar de PLC en testen op de correcte werking.
  • Bij het automatiseren van machines of processen, aan de hand van  een opgelegde werkingswijze, hiervan een functiediagram kunnen opstellen, vervolgens omzetten naar een overeenkomstig gestructureerd opgebouwd PLC-programma, programma documenteren,  overdragen naar de PLC en testen.
  • Bij problemen met automatisch gestuurde systemen, met behulp van de programma-instructies, probleemoplossend kunnen handelen en de nodige aanpassingen in het stuurprogramma kunnen uitvoeren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Informatica
  • Elektriciteit
  • Elektronica

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Automatisatie en systeemanalyse module 4, departement elektromechanica, 2AUT, gevolgd hebben.
  • Automatisatie module 5, departement elektromechanica, 2AUT, volgen.

Andere begincompetenties
  • geen

LEERINHOUDEN
  • Starten met STEP7
  • Eigenschappen S7-300
  • S-300Modules
  • Algemene voorstelling van de S7 CPU315-2DP
  • Opbouw van de in het labo gebruikte configuratie
  • Van proces tot project
  • STEP7 tools
  • De SIMATIC Manager starten
  • Een nieuw project aanmaken
  • CPU wissen
  • Downloaden van de programmablokken naar de CPU
  • Oefeningen met logische functies
  • Oefeningen met tijd- en tellerfuncties
  • Oefeningen met vergelijkingsfuncties
  • Opstellen van een programma voor besturing van een eenvoudig industrieel proces
  • Oefeningen met motorschakelingen
  • Oefeningen met functiediagrammen

STUDIEMATERIAAL
  • eigen cursussen : hierbij wordt aan de hand van praktische oefeningen de geziene theoretische leerstof van module 4 ingeoefend
  • individueel gebruik van een PC met aangepaste software en een programmeerbare automaat met de gepaste hardwarecomponenten
  • helpfuncties van het Step7-pakket
  • simulatiepanelen en praktische opstellingen
  • aanbevolen studiemateriaal
  • internetsites (www.PLC.net, www.plcsturing.start.be, www.plcopen.org,www.ad.siemens.de, e.a.)
  • vakliteratuur : Controle & Automation, Motion Control, Technisch Management, e.a.
  • bedrijfsinformatie : Siemens, Schneider, Klöckner, Modicon, e.a.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

34

 lesuren

  34,69

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

62.02

 klokuren

  63,27

Verdere toelichting:
  • Overheadprojectie met voorbeeldoefeningen in Step7 van de uit te voeren instructies en acties.
  • Aansturen van simulatiepanelen en praktische opstellingen.
  • Groeps- en/of individuele begeleiding.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Tussentijdse evaluatieoefeningen en -opgaven : 70% van de punten.
  • Eindevaluatieoefening : 30% van de punten. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie  wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,04

Tweede examenperiode
  • Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
  • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.