ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Labo automatisatie deel 2
  

Component behoort tot O.O.: Automatisatie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00427
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 29
Totaal aantal contacturen: 36
Totaal studietijd: 98,02
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Duschek Cois


 

KORTE OMSCHRIJVING

 

In dit labo gaan we ons toeleggen op de uitgebreide STEP 7 instructies die we in ‘automatisatie deel 2’ hebben behandeld. Aan de hand van automatisatie-opdrachten gaan we de praktische toepassing van deze instructies leren gebruiken. Je wordt hierbij eveneens vertrouwd met de uitgebreide mogelijkheden van de ingebouwde standaardfuncties van STEP 7.

Nadien ga je zelf kant en klare functies opstellen, al dan niet met gebruik van lokale variabelen, die in een PLC programma meerdere keren kunnen worden gebruikt (bv. motorschakelingen, regelfuncties, etc...).

Ook de industriële netwerken zoals AS-I en Profibus komen in dit labo aan bod.

 

Bovengenoemde zal je je eigen maken door in teamverband te werken rond een welomschreven automatisatie-opdracht. Je zal de opdracht analyseren en de deeltaken onder je teamgenoten verdelen. Je schrijft het programma in STEP 7 en test het uit op de aanwezige periferie. De opdracht sluit je af met een rapport die haarfijn weergeeft hoe je tot het resultaat bent gekomen en hoe je dit  in teamverband hebt aangepakt.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Student is in staat om  reken-, schuif-, laad- en transferfuncties toe te passen en eveneens analoge signalen in te lezen, te verwerken en uit te sturen
  • Student is in staat om via AS-I de pereferie van een automatisch systeem aan te sturen 
  • Student is in staat om bij gedecentraliseerde opstellingen via Profibus zelfstandig de hardware configuratie aan te passen en de nodige parameters in te stellen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Informatica, 1EM/TCA
  • Elektronica, 1EM/TCA
  • Elektriciteit, 1EM



Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Automatisatie en systeemanalyse, module 4
  • Automatisatie, module 5
  • Labo automatisatie deel 1, module 5
  • Technologie elektriciteit, module 4



Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Softwarepakket STEP 7 V 5.3 FBD - STL en LAD
  • Hardware instellingen van de CPU 
  • Toepassingen voor het aansluiten van drukknoppen, sensoren, signaallampen, thermische beveiliging, motorbeveiligingsschakelaars, ventielen, relais en contactoren;
  • Toepassingen voor het aansluiten van veiligheids gerelateerde componenten (Noodstoppen, veiligheidsschakelaars, veiligheidsrelais, enz.); 
  • Programeeroefeningen met motorschakelingen;
  • Programmeeroefeningen met elektro-pneumatische en -hydraulische componenten;
  • Programmeeroefeningen met functiediagrammen.

STUDIEMATERIAAL
  • Begeleidende teksten, hierbij wordt aan de hand van praktische oefeningen de geziene theoretische leerstof van module 4 ingeoefend.
  • Bedrijfscursussen en handleidingen Siemens;
    Individueel gebruik van een PC, als programmeertoestel, met STEP7 software en een programmeerbare automaat  S7-315-2DP met de gepaste hardwarecomponenten
  • Helpfuncties van het Step7 pakket.
  • Simulatiepanelen en praktische opstellingen
  • Aanbevolen studiemateriaal: Cursus Automatisatie Deel 1 (module 4) 
  • Aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004),Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek  / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
    Aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur;Aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

34

 lesuren

  34,69

studietijd buiten contacturen:

62.02

 klokuren

  63,27

Verdere toelichting:
  • groepsleren rond een vooraf gedefinieerde automatisatieopdracht die zowel software als hardware matig moet uitgevoerd worden.

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Tussentijdse evaluatieoefeningen en -opgaven : 70% van de punten.
  • Eindevaluatieoefening : 30% van de punten. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie  wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,04

Tweede examenperiode
  • Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
  • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.