2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Technologie elektriciteit |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Technologie elektriciteit |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00429 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
67 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
104,52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Technologie elektriciteit beslaat een breede waaier van onderwerpen , gaande van de productie van elektriciteit tot het gebruik van sensoren. De besproken onderwerpen vinden vooral hun toepassing in een industriële productie omgeving, de huishoudelijke elektriciteit wordt eerder in de kantlijn van de cursus besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is vertrouwd met de opbouw van het elektriciteitsnet in de industrie.
- De student is vertrouwd met de gevaren en de te treffen maatregelen bij het werken aan een elektrische installatie.
- De student kent de verschillende netstructuren en hun toepassingen.
- De student kan de verschillende types kabels herkennen, de nodige selectie maken en de benodigde kabeldoorsnede bepalen.
- De student is vertrouwd met de nodige technieken voor de opbouw van een industriële installatie.
- De student kan een industrieel elektrisch schema lezen en begrijpen.
- De student is vertrouwd met de selectie, het gebruik en de toepassing van schakel- en beveiligingsapparatuur bij elektrische motoren.
- De student kent de mogelijkheden en de toepassing van industriële sensoren.
- De student is vertrouwd met de arbeidsrichtlijnen die betrekking hebben op de elektrische bediening van elektrische machines.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/ISE, departement elektromechanica of credits verworven voor het opleidingsonderdeel Elektriciteit, departement elektromechanica, 1EM/ISE.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Verdeling en distributie van elektrische energie 1)Spanningsniveaus en verdeelstations 2)Opbouw van een hoogspanningspost in een bedrijf 3)Schakelen in een hoogspanningspost.
- Gevaren en beveiliging bij het werken aan elektrische installaties 1)Werken aan elektrische installaties 2) Definities volgens de IEC normen en het AREI 3) Principes van beveiliging tegen elektrische schokken.
- Netstructuren bij industriële installaties 1)TT, TN en IT netsystemenà 2)Keuze van het nulleiderstelsel 3) Beveiliging van personen tegen onrechtstreekse aanraking 4)Controle van de uitschakelvoorwaarden.
- Kabels voor energietransport 1)Belangrijkste types kabels 2) Keuze van de geleiderdoorsnede 3)Brandveiligheid van elektrische kabels.
- Installatietechniek 1)Beveiliging van kringen 2)Beveiliging tegen kortsluiting 3) Compensatie van reactieve energie.
- Richtlijnen voor het opstellen van elektrische schema’s 1)Codering van onderdelen 2)Normalisatie van bewegingsrichtingen voor bedieningsorganen 3)Schema’s en diagrammen gebruikt in de elektrotechniek 4)Merktekens voor roterende machines.
- Elektromotoren 1)Soorten industriële motoren 2)Bouwvormen en normalisatie 3)Motorkenplaatgegevens 4)Isolatieklassen en soorten bedrijf 5) Beveiliging van elektrische motoren.
- Schakelen van elektrische motoren 1)Contactoren 2)Aanloopmethoden 3)Schakelschema’s.
- Sensoren 1)Werkingsprincipes 2)Selectie van sensoren 3)Aansluiten en praktische toepassingen.
- Veiligheidstechniek 1)Machinerichtlijn 2)EN-Normalisatie 3)Indeling van de verschillende veiligheidscategorieën 4)Selectie van evaluatieapparaten5)Besturings- en meldapparaten6)Praktische voorbeelden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Technologie Elektriciteit, departement elektromechanica, Fr. Duschek & O. Vangrunderbeek
- Diverse componenten uit de praktijk.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
34,44
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65.52
|
klokuren
|
62,69
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choise vragen. .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choise vragen.
|
|
| |
|