2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Technologie elektriciteit deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Technologie elektriciteit |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00430 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
51,48 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Technologie elektriciteit deel 2 is een voorzetting van het algemene deel 1. In deel 2 worden voornamelijk items behandeld dewelke verband houden met het automatiseren van een industrustrieel proces. De aangereikte cursus zal op een zo praktisch mogelijke wijze de te leren leerstof behandelen. Onder praktisch verstaan we: *Het tonen en bespreken van demo materiaal. *Diverse fabrikantgegevens analyseren wat belangrijk is bij de selectie van materiaal , hierbij wordt eveneens gebruik gemaakt van informatie in andere talen. *Het leren lezen en begrijpen van veel voorkomende normen en richtlijnen. Daar waar mogelijk worden normen en richtlijnen zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke vorm weergegeven om een waarheidsgetrouw overzicht te behouden. Op blackbord zal de student ook presentaties kunnen terug vinden , deze zijn niet opgenomen in de cursus. Het selecteren en dimensioneren van elektrische compenenten zal doorgaans gebeuren vanuit catalogi en of datasheets van fabrikanten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM324 De student is na het ontwerp van het automatiseringssysteem in staat om dit systeem te installeren, op te starten, te testen en af te stellen, rekening houdende met de noodzakelijke veiligheidsregels.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan electro-technische automatisatie componenten, zoals voedingen, beveiligingen, detectiecellen,...selecteren.
- De student is in staat om concepten van automatisatie schema's, rekening houdende met de specifieke geldende normen, richtlijnen en wetten, te ontwerpen.
- De student is in staat bij het ontwerp van automatisatie projecten ethisch verantwoord te handelen, hierbij rekening houdende met de geldende Europese richtlijnen betrefffende veiligheid- en gezondheid op de werkvloer.
- De student kan diverse informatie bronnen zoals catalogi, internet en technische documentatie opzoeken, gebruiken en interpreteren.
- De student is in staat om automatisch bestuurde machines en of processen te analyseren naar hardware en software.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Technologie elektriciteit deel 1
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Elektromechanische schakelaars
- Sensoren
- Actuatoren
- EMC in de praktijk
- Stuur- en vermogenkringen
- Machineveiligheid
- Bouw en ontwerp van schakelkasten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Eigen cursus, internet , catalogi , praktijk voorbeelden
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
00,59
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30,48
|
klokuren
|
99,32
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege & praktische demonstratie in diverse labo's.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choice vragen.
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choice vragen.
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster.
|
|
| |
|