2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Regeltechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Regeltechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00441 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
56 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
116,48 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Laet Serge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je bestudeert de theoretische basis van de regeltechniek. Uit voorbeelden leer je de methoden om de processen en regelkringen schematisch voor te stellen. Met behulp van deze schema's stel je de regelketens wiskundig voor via formules. Je bestudeert de standaard P-, PI-, en PID-regelingen. Dit laat je toe om de instelparameters van de regelapparatuur te bepalen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
- EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een Meet- en Regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan verschillende soorten regeltechnische schema's hanteren.
-
De student stelt een regelkring op met al zijn componenten.
-
De student herkent en bepaalt de parameters van een proces a.h.v. opgenomen grafieken, waarna een PID-regelaar kan ingesteld worden.
-
De student weet hoe hij regelkringen moet afregelen m.b.v. een PID-regelaar in functie van het te regelen proces.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM, departement elektromechanica of credits verworven voor de opleidingsonderdelen Toegepaste wiskunde en fysica, Toegepaste mechanica en Elektriciteit ,departement elektromechanica, 1EM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Analyse regeltechnische schema's.
- Analyse van elk onderdeel van de regelkring (het proces, de regelaar, de transmitter, ...) door ze o.a. wiskundig te omschrijven in een transfertfunctie.
- Onderzoek enkelvoudige regelkringen door het combineren van PID-regelaars met een aantal processen, wat resulteert in het instellen van een PID-regelaar in functie van het proces.
- Tuning regelkringen.
- Regelcriteria.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus Regeltechniek, Departement Elektromechanica, S. De Laet
- powerpointvoorstellingen
- slides
- computersimulaties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
45
|
lesuren
|
38,63
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
68.48
|
klokuren
|
58,79
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges aangevuld met powerpointvoorstellingen en begeleidende oefeningen.
- Digitaal leerplatform Blackboard.
- Individuele contact- en begeleidingsmomenten mogelijk in overleg met de lector.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis, inzichts- en toepassingsvragen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis, inzichts- en toepassingsvragen.
|
|
| |
|