2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Labo regeltechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Regeltechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00442 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
44 |
Totaal aantal contacturen: |
36 |
Totaal studietijd: |
91,52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Laet Serge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens deze labosessies kan de student de theoretische kennis omzetten in de praktijk. Hierbij wordt er voornamelijk gefocust op de werking van de PID-regelaar.
Kleine industriële proefopstellingen geven de student de kans om debiet-, temperatuur-, positie-, druk- en niveauregelingen uit te voeren. Hier krijgen ze de kans om R&I-schema's te tekenen. Zij gaan eveneens een elektrisch schema op papier zetten en nadien werkelijk opbouwen.
Wanneer alles elektrisch is aangesloten, analyseren zij het proces en kiezen zij een bijpassende regelaar om dat proces in te regelen. Het aanpassen van de regelfuncties en de PID-parameters van de regelaar geeft een idee over de afzonderlijke functies van dergelijke regelaar.
Zij kunnen eveneens de invloeden van de verschillende elementen in de regelkring ontdekken. Wat gebeurt er bij het steken van een grotere klep? Moet ik de parameters aanpassen wanneer ik voor de meting een ander meetbereik heb gekozen?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
- EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
- EM324 De student is na het ontwerp van het automatiseringssysteem in staat om dit systeem te installeren, op te starten, te testen en af te stellen, rekening houdende met de noodzakelijke veiligheidsregels.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Student is in staat om snel informatie op te zoeken via Nederlands- en anderstalige handleidingen.
- Student is in staat om zelfstandig de elektrische schema's op te stellen met het oog op het aansluiten van elk onderdeel in de regelkring.
- Opstellen R&I-schema's.
- De student kan transmitters en regelaars in de regelkring praktisch configureren en afregelen van.
- De student kan de invloed evalueren van de verschillende componenten in de regelkring.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Toegepaste wiskunde en Fysica, 1EM
- Toegepaste mechanica, 1EM
- Elektriciteit, 1EM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Regeltechnieken, module 5.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Opstellen elektrische en R&I schema's.
- Bepaling van de procesconstanten: statisch en dynamisch gedrag.
- Werking van een PID-regelaar.
- Instellen regelaars in functie van het proces en tunen van enkelvoudige regelkringen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Labo Regeltechnieken, Departement Elektromechanica 2 AUT/KLM/OHT/PRA, S. De Laet, 2007-2008
- Handleidingen van de apparaten zijn beschikbaar in het labo en via het digitaal leerplatform Blackboard.
- Didactische proefopstellingen
- Apparaten voor het afregelen van tramistters en regelaars
- Softwarepakketten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
39,34
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55.52
|
klokuren
|
60,66
|
Verdere toelichting:
- Praktische proeven in groepsverband met begeleidingsmomenten.
- Verslaggeving van de laboproeven.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Voorbereidingstest met meerkeuzevragen bij de aanvang van iedere labosessie.
- Permanente evaluatie tijdens de labosessies.
- Evaluatie van de Labo verslagen.
- De berekening van de punten vind je terug in de algemene inleiding van de syllabus.
- Opmerking: bij elke afwezigheid van de student tijdens de labosessies daalt het maximum te behalen punten met 1/9de.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|