2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Aandrijftechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Aandrijftechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00444 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
28 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
58,24 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Pauw Erik
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je verwerft inzicht in (VE-)schakelingen, toegepast in de elektronische motorcontrole (DC-AC en positieregeling). Je kunt omgaan met elektronische motorsturingen. Je herkent de verschillende types motorsturingen. Je kunt de samengestelde delen bemeten. Je kunt de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan. Je wordt vertrouwd met het gebruik van service-manuals en data-boeken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Inzicht verwerven in VE-schakelingen toegepast in de elektronische motorcontrole:
- Aandrijving van DC-motoren gevoed vanuit het wisselstroomnet & aandrijven van AC-motoren via frequentie-omvormers.
- Inzicht verwerven omtrent PBM en gebruik van IGBT
- Initiatie in verband met elektrische positiesystemen met servomotor.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Elektrische machines, 1EM
- Elektriciteit 1EM
- Elektronica, 1EM/TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Sturing DC-motor gevoed vanuit het wisselstroomnet:
- Opbouw van een thyristorgeregelde gelijkstroomaandrijving.
- Kwadranten van een aandrijving.
- Mogelijkheid om de snelheid van een DC-motor te wijzigen d.m.v. veranderlijke ankerspanning.
- Mogelijkheden om de draairichting te wijzigen.
- Aandrijvingen en remmen : 1-kwadrant – meer-kwadrant.
- Antiparallelschakeling van de mutators : met kringstroom en kringstroomvrij.
- Regelkringen (n en I).
- Sturing asynchrone motoren d.m.v. frequentieomvormer.
- Mogelijkheden tot snelheidssturing van een asynchrone motor.
- Frequentieverlaging met constante flux.
- Frequentieverhoging met veldverzwakking.
- Opbouw van een frequentieomvormer – soorten.
- Invertor met constante spanningstussenkring, met IGBT’s en PBM.
- Stuur- en regelkring.
- Scalaire regeling.
- Vektorregeling.
- Voornaamste parameters.
- Elektrische positiesystemen : definities en principes van servomechanismen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus aandrijftechnieken, departement elektromechanica, E. De Pauw
- beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen?
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
30,91
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37.24
|
klokuren
|
63,94
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Zelfstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen.
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen.
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster.
|
|
| |
|