2 Elektromechanica - 2KLM - Onderdelen - Koeltechnieken Deel 1 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Koeltechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00302 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
46 |
Totaal aantal contacturen: |
57 |
Totaal studietijd: |
143,52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wil je jouw doorgedreven interesse in de koeltechnische wereld bevredigen, dan is de cursus koeltechniek zeker iets voor jou. Je beleeft deze cursus al discussiërend en redenerend over de werking van de koelkring. Je doorgrondt de fysische verschijnselen door het maken van oefeningen in het logph-diagram. Je bestudeert alle mogelijke hoofd- en nevencomponenten van koelkringen. Je leert al deze componenten selecteren en je zal begrijpen onder welke werkingsomstandigheden alle koelinstallaties functioneren.
Door de verworven kennis zal je kunnen voldoen aan de Europese richtlijnen, nationale wetgeving en het globaal milieubewustzijn. Je krijgt aandacht op het energievriendelijke aspect en ontwerpvoorwaarden van koelinstallaties en warmtepompen.
Als toekomstige koeltechnieker zal je door jouw gedegen basiskennis in staat zijn om technisch-commercieel advies te geven met betrekking tot aankoop en/of aanpassing van koelinstallaties.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
- EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
- EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
- EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Student kan meest gangbare koeltechnische toepassingen/processen omschrijven en compressiekoeling en absorbtiekoeling opdelen in hun deelprocessen.
- Student kan verschillende koelsystemen/principes onderscheiden in koeltechnisch schema én kan compressiekoelkring voorstellen in logph-diagrammen.
- Student heeft grondige kennis van compressiekoelkring in het logph-diagrammen en kan op basis van dit logph-diagram energiebewust redeneren over een compressiekoeling.
- Student heeft kennis van verschillende bewaartechnieken en productbederf.
- Student kent de werking van alle koeltechnische hoofdcomponenten.
- Student heeft kennis inzake wetgeving mbt koelsystemen en koudemiddelen.
- Student kan de efficiëntie (COP) van het koelproces beoordelen ifv. de werkingscondities.
- Student kan koelkringen onderscheiden en kent hun benaming.
- Student kan druk-enthalpie diagram toepassen op een koelkring.
- Student kent alle fysische grootheden in een koelkring.
- Student kent verband tussen damptabellen en druk-enthalpiediagram.
- Student kent symbolen toegepast in koeltechnische schema's.
- Student kent STEK-symbolen toegepast in koeltechnische schema’s.
- Student is in staat volledig koeltechnisch schema te tekenen voor eenvoudige eentrapskoelkring (hoofd- én nevencomponenten) en voor alle punten van dit schema relaties te leggen naar bijhorend logph-diagram.
- Student kent alle soorten koudemiddelen in relatie tot het Montreal protocol en de in België en Europa geldende richtlijnen.
- Student kan op basis van koudemiddeleigenschappen het beste koudemiddel selecteren voor elke koeltoepassing.
- Student is op de hoogte van transportmogelijkheden en veiligheidsvoorschriften van koudemiddelen.
- Student kan aan de hand van berekeningsmethode een aan elke situatie aangepaste koellastberekening maken.
- Student kent met betrekking tot productbewaring de meeste mechanismen tot productbederf en weet wat hiertegenover koeltechnisch kan worden ondernomen, binnen geldende wetgeving bewaring voedingsmiddelen.
- Student kan bewaarconditietabellen hanteren voor de meest courante voedingsmiddelen, van nut voor productbewaring en koellastberekening.
- Student is qua expansietoestel, verdamper en condensor (hoofdcomponenten koelkring) op de hoogte van de verschillende soorten, hun werkingsvoorwaarden, hun opstellingsvoorwaarden, hun selectievoorwaarden en hun onderhoudsvoorschriften in relatie tot de meest courante koelkringen.
- Student kent alle verdamperontdooisystemen, weet wanneer ze kunnen worden toegepast en kan bijhorende koeltechnische- en elektrische schema’s tekenen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Toegepaste wiskunde & fysica, 1EM
- Toegepaste mechanica, 1EM
- Technologie, 1EM/1TCA
- Elektriciteit, 1EM
- Elektrische machines, 1EM
- Analyse mechanische systemen, 1EM/1TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Soorten koelkringen (naam, hydraulische schema's, werkingsomschrijving). Toepassing druk-enthalpie diagram op de koelkring. Fysische grootheden in een koelkring. Verband tussen damptabellen en druk-enthalpiediagram. Symbolen/S.T.E.K.-symbolen toegepast in koeltechnische schema's. Koeltechnisch schematekenen voor eenvoudige eentrapskoelkring (hoofd- én nevencomponenten) en relaties leggen naar bijhorend logph-diagram. Soorten koudemiddelen in relatie tot het Montreal protocol en de in België en Europa geldende richtlijnen. Selectie van beste koudemiddel voor elke koeltoepassing op basis van koudemiddeleigen-schappen, C.O.P. en koudemiddelwetgeving. Transportmogelijkheden, opslag, veiligheidsvoorschriften koudemiddelen. Koellastberekening met aangepaste berekeningsmethodes voor elke koelinstallatie. Productbewaring en de meeste mechanismen tot productbederf en wat hiertegenover koeltechnisch kan worden ondernomen, binnen geldende wetgeving bewaring voedingsmiddelen. Bewaarconditietabellen voor de meest courante voedingsmiddelen en hun nut voor productbewa-ring en koellastberekening. Expansietoestel, verdamper en condensor (hoofdcomponenten koelkring): verschillende soorten, werkingsvoorwaarden, opstellingsvoorwaarden, selectievoorwaarden en onderhoudsvoorschriften in relatie tot de meest courante koelkringen. Verdamperontdooisystemen, hun voor- en nadelen en hun toepassing. Met bijhorende koeltechnische- en elektrische schema's.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus: ‘Koeltechniek Theorie - Deel 1 - hoofdstuk 1 tem 3 afstudeerrichting Klimatisatie- en koel-technieken, departement elektromechanica, F. Bekx , 2007-2008.
- Leervraaggesprekken in groepsverband.
- LCD– en overheadprojectie.
- Bordschema’s bij systeemanalyse en –bespreking.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
54
|
lesuren
|
37,63
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
86.52
|
klokuren
|
60,28
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Opgaves en huistaken. Klassikaal besproken schema's en oefeningen/oplossing huistaken.
- Leervraaggesprekken.
- Studiebegeleiding via overzicht van alle uit de leerstof formuleerbare examenvragen die op het digitaal leerplatform Blackboard worden gezet.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 30% punten op tussentijdse (controle)oefening(en). 70% punten op schriftelijk examen einde lesblok.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|