2 Elektromechanica - 2OHT - Onderdelen - Labo automatisatie Deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00326 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
18 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pauwels Bert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit labo gaan we ons specifiek toeleggen op motorschakelingen. Aan de hand van de bestaande schema's van stuur- en vermogenkringen leren we die om te zetten naar een goed gestructureerd PLC programma. Hoe sluiten we de gebruikte in- en uitgangen correct aan en wat mogen we zeker niet over het hoofd zien, rekening houdend met de huidige normen en gestelde veiligheidseisen? Elke schakeling bevat een extra drempel die we moeten overbruggen om de competentie te verwerven tot het schrijven van een perfect PLC programma. We leren aan de hand van een werkingsbeschrijving voor het aansturen van een eenvoudige automatisch gestuurde installatie, een functiediagram opstellen en omzetten naar een gestructureerd PLC programma. In de laatste les gaan we evalueren als je alle geleerde moeilijkheidsgraden wel degelijk onder de knie hebt.
Na het doorlopen van het labo ken je de basisfuncties voor het omzetten van een stuurkring schema naar een PLC programma in STEP 7. Je zal in staat zijn om een goed gestructureerd programma te schrijven, hierin fouten te zoeken en nodige wijzigingen aan te brengen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de klassieke stuur- en vermogenschema's voor het aansturen van elektrische motoren lezen en begrijpen
- De student is in staat om bestaande stuurkringschema's van motorschakelingen om te zetten naar een goed functionerend PLC programma
- De student zal in staat zijn om van een eenvoudig geautomatiseerd systeem een functiedagram op te stellen en om te zetten naar een goed gestructureerd PLC programma.
- De student houdt bij het automiseren van een stuur- en vermogenskring rekening met de huidige veiligheidseisen. Zo houdt hij oa. rekening met de mogelijke gevolgen voor mens en machine bij het opstarten en stoppen van installaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica, 1EM/TCA
- Elektronica, 1EM/TCA
- Elektriciteit, 1EM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie deel 1, module 4
- Automatisatie deel 2, module 6, volgen
- Labo automatisatie deel 1, module 5
- Technologie elektriciteit, module 4
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Softwarepakket STEP 7 V 5.3 FBD - STL en LAD
- Hardware instellingen van de CPU
- Toepassingen voor het aansluiten van drukknoppen, sensoren, signaallampen, thermische beveiliging, motorbeveiligingsschakelaars, ventielen, relais en contactoren;
- Toepassingen voor het aansluiten van veiligheids gerelateerde componenten (Noodstoppen, veiligheidsschakelaars, veiligheidsrelais, enz.);
- Programeeroefeningen met motorschakelingen;
- Programmeeroefeningen met elektro-pneumatische en -hydraulische componenten;
- Programmeeroefeningen met functiediagrammen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursussen automatisatie, departement elektromechanica, F. Duschek.. Cursussen bevatten de basisinformatie van de te kennen leerstof, student neemt tijdens de les bijkomende nota's;
- Bedrijfscursussen en handleidingen Siemens;
- Aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers.
- Aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur;
- Aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
30,77
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
34
|
klokuren
|
65,38
|
Verdere toelichting:
- Met behulp van een overheadprojector worden STEP 7 instructies en specifieke programma voorbeelden nader toegelicht.
- Demo's van praktische toepassingen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Tussentijdse evaluatieoefeningen en -opgaven : 70% van de punten.
- Eindevaluatieoefening : 30% van de punten. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding. (30%)
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden. (70%)
|
|
| |
|