|
KORTE OMSCHRIJVING
|
'Elektronica echt niet moeilijk!'. Hoe ingewikkeld de moderne elektronica ook lijkt, steeds is het te herleiden naar een combinatie van eenvoudige basiscomponenten en -schakelingen. In de cursus leggen we de nadruk op het onder de knie krijgen van deze basisprincipes. Met dit inzicht kunnen we vakkundig oordelen over de inzetbaarheid en de werking van elektronische schakelingen en toestellen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De gebruiksmogelijkheden van functionele opampschakelingen kennen en de ingangs- en uitgangssignalen ervan kunnen interpreteren.
- Na deze module kunnen we diverse feedbackconfiguraties herkennen, hun voordelen kennen en de feedbackregels toepassen ter verbetering van stabiliteit in versterkers.
- Welke types filters bestaan er ? Wanneer gebruiken we welk type ? Wat zijn de voor- en de na-delen van elk type?
- Ongewenste oscillatie willen we zo snel mogelijk wegwerken. Gewenste oscillatie gaan we juist leren gebruiken.
- Na deze module zijn we in staat de topologie van netwerken te herkennen. Niet enkel de topologie maar ook de netwerkcomponenten met hun verschillende functies komen aanbod. Verder behandelen we ook nog de specifieke eigenschappen van een industrieel netwerk.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Elektronica, departement elektromechanica, 1EM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De "741".
- Operationele versterkerschakelingen : integrator en differentiator, omzetters.
- Feedbackconfiguraties.
- Aktieve filters.
- Oscillators.
- Inleiding in netwerken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Internet en het digitaal leerplatform Blackboard.
- Cursus Analoge technieken Deel 1, departement elektromechanica, K. Nulens.
- Vakliteratuur.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
38,46
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
25.8
|
klokuren
|
55,13
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges aangevuld met geleide zelfstudie en oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met :
- Toepassingsvragen dmv. oefeningen.
- Open vragen met een toetsing van de inzicht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met :
- Toepassingsvragen dmv. oefeningen.
- Open vragen met een toetsing van de inzicht.
|