2 Elektromechanica - 2OHT - Onderdelen - Materialenleer |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderhoudstechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00337 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
42 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
76,44 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pauwels Bert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Begrijp materialen zodat je de juiste beslissingen kan nemen in het onderhouden van installaties. Wat is slijtage, corrosie, ... ? Wat zijn de eigenschappen van polymeren, staalsoorten en keramische materialen? Begrijp je hun specificaties? Hoe vergelijk je die eigenschappen? Wat zijn de normen en controles rond verbindingstechnieken als lassen, ...?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent de verschillende materiaalspecificaties van ferro en non-ferro met bijbehorende begrippen.
- De student heeft kennis van de benamingen/uitvoeringsvormen van verschillende lasverbindingen.
- De student is op de hoogte zijn van de voornaamste problemen bij lasbewerkingen en weten hoe deze te voorkomen.
- De student kan onderscheid maken tussen chemische- en elektrochemische corrosie.
- De student kan onderscheid maken tussen de meest voorkomende corrosievormen en kennis van de remedies ervoor.
- De student kan op commercieel-technisch interessante wijze de juiste kunststof selecteren voor elke praktische toepassing.
- De student kan kunststoffen onderscheiden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Toegepaste wiskunde en fysica, 1EM
- Technologie, 1EM/TCA
- Elektriciteit, 1EM
- Informatica, 1EM/TCA
- Elektronica, 1EM/TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Tribologie, module 6, volgen.
- Labo onderhoudstechnieken, module 6, volgen.
- Chemie, module 5, volgen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Ferrometalen.
- Non ferrometalen .
- Materiaalherkenning en keuze voor metaalconstructies.
- Materiaalproeven bij metalen.
- Corrosie en bescherming bij metalen.
- Metalen lassen.
- Kunststoffen.
- Kunststof productie.
- Kunststofeigenschappen en verwerking.
- Kunststof herkenning.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus metalen, departement elektromechanica, Auteur B. Van Mol, 2007-2008.
- Cursus kunststoffen, departement elektromechanica, Auteur B. Van Mol, 2007-2008.
- Didactisch materiaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
35,32
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
46.44
|
klokuren
|
60,75
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges met begeleidende oefeningen.
- Debatten, problemen worden in groep besproken.
- Zelfwerkzaamheid, de studenten zoeken zelf naar de beste oplossing voor bepaalde problemen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
- Besprekingen van enkele artikels voor 20% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
|
|
| |
|