2 Elektromechanica - 2OHT - Onderdelen - Labo Onderhoudstechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderhoudstechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00338 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
29 |
Totaal aantal contacturen: |
49 |
Totaal studietijd: |
52,78 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het vak onderhoudstechnieken zullen de opdrachten een breed scala aan technieken beslaan (elektrisch, mechanisch en hydraulisch). In het labo wordt je zoveel mogelijk geconfronteerd met industriële toestellen , toepassingen en opdrachten. Er wordt vooral aandacht besteed aan, het zelfstandig demonteren en monteren van pompen, motoren en mechanische overbrengingen, het opsporen van fouten in elektro-mechanische toestellen, het aansluiten van elektrische sensoren, motoren, en beveiligingen, het analyseren van gestelde elektrische, mechanische en hydraulische problemen en het berekenen en interpreteren van bekomen meetresultaten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
- EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
- EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de opgedane theoretische kennis in een polytechnische situatie toepassen.
- De student kan omgaan met industriële meet-, regel- en technische apparatuur.
- De student kan een pneumatisch, hydraulisch, elektrisch en PLC-programma van een industriële installatie lezen, begrijpen en analyseren, om alzo op een logische wijze fouten op te sporen en te herstellen.
- De student heeft op een aktieve wijze een praktische ervaring opgedaan en een kritisch inzicht verkregen bij mogelijke onderhoudsproblemen.
- De student heeft, door in groep te werken, planning- en communicatievaardigheden aangeleerd.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Toegepaste wiskunde en fysica, 1EM
- Technologie, 1EM/TCA
- Elektriciteit, 1EM
- Informatica, 1EM/TCA
- Elektronica, 1EM/TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie deel 1, module 4, departement elektromechanica
- Labo automatisatie deel 1, module 5, departement elektromechanica
- Vermogenselektronica deel 1, module 5, departement elektromechanica
- Materiaalenleer, module 6, volgen.
- Tribologie, module 6, volgen.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Omgaan met technische tekeningen, documentatie en handleidingen.
- Het herkennen, toepassen, aansluiten en onderhouden van diverse typen elektrische motoren.
- Het opstellen van pneumatische, hydraulische en elektrische schakelingen.
- Meet- en regeltechnische toepassingen.
- Opzoeken, selectie en toepassen van diverse automatisatie componenten.
- Werken aan en met een, pompinstallatie, servomotoren, softstarters, frequentieregelaars, thyristorensturingen en diverse simulatoren.
- Mechanische toepassingen ontwerpen, samenstellen en opbouwen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Labomateriaal en meettoestellen.
- Documentatiemappen.
- Boeken uit de labobibliotheek en het EMI.
- Internet en digitaal leerplatform Blackboard in het EMI en labo.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
30,31
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
36.45
|
klokuren
|
69,06
|
Verdere toelichting:
- Praktische proeven in groepsverband met begeleidingsmomenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie en laboverslagen (70%).
- Mondelinge eindevaluatie met schriftelijke voorbereiding (30%).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.
|
|
| |
|