2 Elektromechanica - 2OHT - Onderdelen - Onderhoudsmetingen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderhoudsmetingen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2OT0G |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
60 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Broeck Jo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De meest moderne vormen van onderhoud zijn predictief en proactief onderhoud. Beide vormen van onderhoud hebben meetgegevens nodig om een juiste diagnose te kunnen stellen. In dit vak leer je de belangrijkste meting waarop predictief onderhoud is gebaseerd, trillingsmetingen! Alle mogelijke onregelmatigheden die in draaiende machines kunnen voorkomen, veroorzaken specifieke trillingen. Je kan dankzij trillingsmetingen dus een volledige diagnose stellen zonder dat de machine moet gedemonteerd worden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
- EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten is in staat om een frequentieanalyse te maken.
- De student kan de juiste softwaretool selecteren om een complexe trillingsanalyse te vereenvoudigen.
- De student kan de ernst van een trilling juist inschatten.
- De student kan uit één frequentiespectrum de verschillende onregelmatigheden filteren.
- De student is in staat om specifieke foutfrequenties berekenen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Toegepaste wiskunde en fysica, 1EM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Onbalans
- Uitlijnfouten
- Structurele losheid
- Motorfouten
- Lagerfouten
- Speling
- Riemfouten
- Tandwielfouten
- ParametersetsAlarmlimieten
- Trend-analyse, opvolging.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Onderhoudsmetingen, J. Van den Broeck, departement Elektromechanica
- Powerpoint presentatie.
- Industriële cases op blackboard
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met praktische oefeningen en casestudies.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen waarbij vooral het redeneringsvermogen van de student wordt beoordeeld.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen waarbij vooral het redeneringsvermogen van de student wordt beoordeeld.
|
|
| |
|