|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan door metingen een functieanalyse maken van de gebruikte componenten en stuursystemen.
- De student kan door metingen de verschillen leren tussen verschillende stroom- en spannings-waarden.
- De verschillende stroom- en spanningsbeelden leren interpreteren.
- De student kan databoeken gebruiken en de juiste meetapparatuur kiezen.
- De student kan door meting fouten localiseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Elektronica, departement elektromechanica, 1EM/TCA
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Vermogenselektronica deel 1, 2OHT/2PRA
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Metingen op niet-gestuurde gelijkrichterschakelingen (DC-controllers):
- enkelfasig – driefasigenkelzijdig – dubbelzijdig resistief – resistief/inductief
- Metingen op eenvoudige AC-controllers:
- combinatie diac –thyristor
- combinatie diac – triac
- Metingen op AC-controllers met periodensturing:
- Metingen op AC-controllers met faseaansnijding:
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus met opdrachten, labo vermogenselektronica, departement elektromechanica.
- Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen in het EMI en labo.
- Service manuals, databoeken en technische documentatie van fabrikanten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
38,46
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.4
|
klokuren
|
56,73
|
Verdere toelichting:
- In groepjes van twee behandelt men de opgaven gedurende labozittingen onder leiding van de lector.
- Klassikale behandeling van sommige onderwerpen.
- Zelfstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente observatie bij uitvoering van de metingen (punt A).
- Testen van de zelfstudie bij de start van elke labozitting (punt B).
- Nazicht van gemaakte rapporten (punt C).
- Eindevaluatie: Praktische toetsing op het einde van de module (punt D).
- Totaal = (A+C+D)XB.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding
- Punten A, B en C behaald tijdens de onderwijsperiode blijven behouden
|